Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Kornfelt
Hvid tandsvamp? (Læst 852 gange) Postet d. 25-01-13 kl. 12:23
Denne helt resupinate barksvamp fandt jeg forleden på en gren (løvtræ sp.) i Kollelev Mose. Jeg er kommet frem til, at det kan være Hvid tandsvamp; men jeg vil blive glad, hvis nogen kan bekræfte det.

Venligst

Troels Kornfelt

Hvid tandsvamp? (Denne helt resupinate barksvamp fandt jeg forleden på en gren (løvtræ sp.) i Kollelev Mose. Jeg er k)
Troels Kornfelt har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (705 x 567)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 25-01-13 kl. 17:03. Emne: Hvid tandsvamp?
Jeg vil godt være enig med dig i det, men lad os lige se, om der også skulle være andre?

Ole

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#2 Kommentar postet d. 25-01-13 kl. 17:26. Emne: Hvid tandsvamp?
Enig Ole! Der er en del forskellige arter af tandsvamp, og de er ikke de nemmeste at nøgle- synes jeg!

Troels

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 25-01-13 kl. 17:28. Emne: Hvid tandsvamp?
Forvekslingsmuligheden er ifølge Jan Vesterholt Hyphodontia radula (intet dansk navn). Når jeg har fundet sådan noget har jeg fulgt hans anbefaling at mikroskopere dem først!

se: - se linket HER

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#4 Kommentar postet d. 25-01-13 kl. 21:00. Emne: Hvid tandsvamp?
Jeg har studeret Jan Vesterholts nøgle, inden jeg startede tråden, så jeg forstår godt og accepterer til fulde dit svar Torbjørn. Jeg stiller mig tilfreds med, at det er en tandsvamp sp.

Venligst

Troels

Besvar | Kommentér

Dan Ole Faaborg

Svaraktivitet:

(21)
#5 Svar postet d. 26-01-13 kl. 19:34. Emne: Hvid tandsvamp?
Kunne vore Tandet naftalinskind? Er der nogen lugt?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 26-01-13 kl. 22:14. Emne: Hvid tandsvamp?
Jeg har sendt tråden til jacob, så må vi se

Besvar | Kommentér

Troels Kornfelt
#7 Kommentar postet d. 27-01-13 kl. 12:45. Emne: Hvid tandsvamp?
Meget fint Torbjørn! Jeg er spændt på at høre, hvad Jakob mener.

Mens vi venter, vil jeg alligevel tillade mig at kommentere på Dan´s forfriskende forslag (Tandet naftalinskind). Jeg har ikke noteret mig svampens lugt/mangel på samme; men det skal jeg nok få gjort. Ud fra en visuel vurdering af de fotos af svampen, der ligger på nettet, tvivler jeg dog på, at det kan være Tandet naftalinskind. Iøvrigt er den iflg. J. Vesterholt også sjælden (26 fund på Svampeatlas), hvilket selvfølgelig ikke i sig selv er et argument.

Derimod tror jeg, at det kunne være Grovtandet kalkskind. I galleriet på denne portal er der fotos, der matcher mit temmelig godt.

I J. Vesterholts beskrivelse af denne svamp hæfter jeg mig desuden ved, at svampen initialt fremstår med et cirkulært omrids. Efterhånden vokser de diskrete kolonier sammen. Det passer fint med mit foto. Endvidere er det karakteristisk, at randen er "ulden" af hyfetråde. Det synes jeg ikke er tilfældet, hverken med Hvid tandsvamp eller Tandet naftalinskind.

Hvad siger I til den udmelding?

Troels

Besvar | Kommentér

Dan Ole Faaborg
#8 Kommentar postet d. 27-01-13 kl. 13:05. Emne: Hvid tandsvamp?
Torbjørn har ret - under mikroskopet med den!

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(7)
#9 Svar postet d. 28-01-13 kl. 14:55. Emne: Hvid tandsvamp?
Det er ikke altid så let med de tandede barksvampe men denne tør jeg godt fotobestemme som Hyphodontia paradoxa, med de meget grove, flade, flossede tænder.

vh Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator