Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
hatsvamp med filtet stok (Læst 1582 gange) Postet d. 11-04-07 kl. 20:10
Var i Boserup skov i dag og fandt denne svamp voksende på jord nær stød af ask.

Hatten affladet klæbrig, stok cyllindrisk midtstillet og brunlig filtet afsluttet med spids rod.

Lameller fjerne og kort nedløbende. Ingen lugt. Hatkød samme farve som lameller. Stok løs i kødet (ikke hul)

hatsvamp med filtet stok (Var i Boserup skov i dag og fandt denne svamp voksende på jord nær stød af ask.
Hatten affladet klæ)
Foto: Tom Smidth
Kommentér

Tom Smidth
#1 postet d. 11-04-07 kl. 22:44. Emne: hatsvamp med filtet stok
jeg tilføjer lige.

Hat ca 7 cm bred, svamp 3 cm høj, stok 1 cm.

Jeg har forsøgt svampeforeningens online MycoKey med resultat = 0 arter

Kommentér

Ole B. Lyshede
#2 postet d. 11-04-07 kl. 23:10. Emne: hatsvamp med filtet stok
Kan det være andet end Fløjlsfod?

mvh

Ole

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 11-04-07 kl. 23:11. Emne: hatsvamp med filtet stok
Den filtede stok leder tanken hen på Fløjlsfod, som netop er en vintersvamp. Den gror på træ, men din svamp kan jo have groet på en gren eller død trærod, der lå i jordoverfladen!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Tom Smidth
#4 postet d. 12-04-07 kl. 09:23. Emne: hatsvamp med filtet stok
Fløjelsfod har jeg selv overvejet men der er et par ting som strider mod mine erfaringer med den. Så må i rette mig hvis jeg er galt på den,

1)Denne voksede enligt. Jeg oplever ellers altid fløjelsfod som knippevoksende.

2)Denne voksede på jord. Kan selvfølgelig ha haft forbindelse med det asketræsstød som stod i nærheden.

3)hele stokken er filtet på nær zonen hvor de kort nedløbne lameller ender. Jeg oplever normalt at fløjelsfod har en opdelt stok som øverst er næsten hatfarve og derefter ved en skarp grænse bliver mørk brun til sortfiltet.

4)jeg har vurderet lamellerne som fjerne - Vesterholt og andre beskriver Gul Fløjelsfod som ret tætte. Det kan selvfølgelig være et skøn. Det kan også være fordi jeg har fundet et ældre eksemplar (den affladet hat)

5) Den sidste ting er størrelsen som er lidt over hvad fløjelsfod ellers kan præstere.

Endelig et spørgsmål. Den form for afslutning stokken har her. Kan det regnes for et karakteristika, eller må det anses for en tilfældighed bestemt af netop denne svamps voksemåde?

Her kommer et nyt billede af svampen set fra oven

hatsvamp med filtet stok (Fløjelsfod har jeg selv overvejet men der er et par ting som strider mod mine erfaringer med den. Så)
Foto: Tom Smidth
Kommentér

Jens H. Petersen
#5 postet d. 14-04-07 kl. 21:48. Emne: hatsvamp med filtet stok
Mon ikke bare den er lidt atypisk fordi den er gammel (og dermed stor og med afvigende lameltæthed)? Jeg stemmer også på almindelig fløjlsfod.

Kommentér

Tom Smidth
#6 postet d. 15-04-07 kl. 00:01. Emne: hatsvamp med filtet stok
OK - jeg har indset at I har ret

Var bare usikker på hvorfor

VH

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator