Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hjalte Kjærby
Mærkelig farvevariant af silkehale? (Læst 2393 gange) Postet d. 25-01-13 kl. 17:09
Jeg så denne på Knudshoved, Nyborg i dag. Er den leucistisk?

Mærkelig farvevariant af silkehale? (Jeg så denne på Knudshoved, Nyborg i dag. Er den leucistisk?)
Hjalte Kjærby har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6309)
#1 Svar postet d. 25-01-13 kl. 17:17. Emne: Mærkelig farvevariant af silkehale?
Jeg tror det er en såkaldt ''brown'', men skal nok se efter senere idag, for der en artikel om ''fejlfarver'' i det nye nummer af British Birds.

Under alle omstændigheder en usædvanlig spektakulær fugl, næsten bizar, med ''negativ'' farve på panden og omkring øjnene!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#2 Kommentar postet d. 25-01-13 kl. 17:23. Emne: Mærkelig farvevariant af silkehale?
Hej Peter.

Det lyder spændende. Jeg opdagede den først på billedet da jeg kom hjem, ellers havde jeg forsøgt at tage nogle flottere fotos. Men jeg prøver måske at genfinde den i morgen.

Mvh. Hjalte

Besvar | Kommentér

Erhardt Ecklon
#3 Kommentar postet d. 25-01-13 kl. 17:55. Emne: Mærkelig farvevariant af silkehale?
Går ud fra at det denne artikel fra British Birds:

"What colour is that bird? The causes and recognition of common colour aberrations in birds The naming of colour aberrations in birds still causes widespread difficulty and confusion. Hein van Grouw’s paper introduces a uniform system of nomenclature and provides a simple identification key for the most common plumage aberrations. Six main aberrant plumage types are grouped, named by their pigment reductions (gene actions). Identifying colour mutations in the field can be extremely difficult but this paper should make it possible to name many mutations correctly."

Bliver spændende at læse, hvad Peter kan berette. Har desværre ikke selv bladet.

Vh Erhardt

Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#4 Kommentar postet d. 25-01-13 kl. 18:30. Emne: Mærkelig farvevariant af silkehale?
Jeg fandt lige 2 billeder mere, hvor fuglen ses.

Mærkelig farvevariant af silkehale? (Jeg fandt lige 2 billeder mere, hvor fuglen ses.)
Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#5 Kommentar postet d. 25-01-13 kl. 18:31. Emne: Mærkelig farvevariant af silkehale?

Mærkelig farvevariant af silkehale? (:-))
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 25-01-13 kl. 18:52. Emne: Mærkelig farvevariant af silkehale?
Hej Hjalte

Uanset hvad, så en smuk fugl - blandt andre smukke fugle

Tak fordi vi måtte se den ...

med venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Hjalte Kjærby
#7 Kommentar postet d. 25-01-13 kl. 18:57. Emne: Mærkelig farvevariant af silkehale?
Hej Kjeld

Tak, det var så lidt

Vi må se om der kommer nogle bedre billeder af den i morgen.

Mvh. Hjalte

Besvar | Kommentér

ole sørensen
#8 Kommentar postet d. 25-01-13 kl. 19:02. Emne: Mærkelig farvevariant af silkehale?
....er der mon egentligt lavet nogle undersøgelser omkring normaltfarvede fugles behandling af alternativt farvede ditto ?...Det kan være vældig svært at acceptere, at nogen er anderledes end èn selv... :-/

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6309)
#9 Svar postet d. 25-01-13 kl. 19:06. Emne: Mærkelig farvevariant af silkehale?
Den er lidt svær at placere, men efter at have læst artiklen, må jeg nok konkludere at det drejer sig om abberationen "Dilution" (da.fortynding/gjort svagere)

Desuden viser den tegn på ''schizochroism'' som er en form af ''isabel''

Nogle af dragtens sorte dele (området omkring næbroden og øjenomgivelserne) har intet pigment, og er derfor helt hvide, hvor andre dele netop er ''fortyndede'' såsom det sorte på vingerne og struben, og er blevet grålige henholdsvis rødbrune.

Skulle også passe med bløddelene (her er kun næbbet synligt) for de skulle være lysere end normalt, men ikke lyserøde som hos en ''ino''

Iøvrigt en gammel fugl (hvide kanter på inderfanen af håndsvingfjerene)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator