Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
svamp eller lav? (Læst 606 gange) Postet d. 04-02-13 kl. 22:02
på en meget død gren var disse plamager - er det svamp eller noget hel andet. Jeg synes ikke jeg har set sådan noget tidligere

svamp eller lav? (på en meget død gren var disse plamager - er det svamp eller noget hel andet. Jeg synes ikke jeg har)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 04-02-13 kl. 22:07. Emne: svamp eller lav?
Hvis værten er eg og den er meget mørk på ydersiden som det ser ud til, og at denne ligesom løsner sig fra substratet så er det Ege-voksskind (Peniophora quercina)!

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#2 Svar postet d. 04-02-13 kl. 22:10. Emne: svamp eller lav?
Hej Eva, ligner nedsænket kulbær. Afskrab skal blive flamme orange med KOH. Mest alm. på ask.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(47)
#3 Svar postet d. 04-02-13 kl. 22:12. Emne: svamp eller lav?
Det grønne lidt til højre for midten i øverste halvdel af billedet - ser ud som en lav. Lyse apothecier. Hvilken art ved jeg pt. ikke....

Mvh Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#4 Kommentar postet d. 04-02-13 kl. 22:13. Emne: svamp eller lav?
hmm. værten kan være begge dele. Jeg skal alligevel se om jeg kan nå derover i morgen. Der er mange selvsåede både ask og eg i underbunden ved de ældre bøge

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#5 Kommentar postet d. 04-02-13 kl. 22:19. Emne: svamp eller lav?
Hej Eva, så prøv endeligt at skrabe lidt af på et stykke papir og hæld derefter lidt afløbsrens på hvis du ikke har KOH, det skulle virke på samme måde.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#6 Kommentar postet d. 04-02-13 kl. 22:22. Emne: svamp eller lav?
KOH..uh jeg husker knap min kemi, er det kalihydroxid eller har det et andet populærnavn?

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(47)
#7 Svar postet d. 04-02-13 kl. 22:27. Emne: svamp eller lav?
KOH = Kaliumhydroxid, oui

/LJ

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 04-02-13 kl. 22:31. Emne: svamp eller lav?
Vore forslag stritter i forskellig retning. Hvis det er en barksvamp er overfladen rimelig glat, mens (modne) kernesvampe er besat med små pyramider (ses bedst med lup), vi ser frem tilfortsættelsen og meget gerne et nærbillede af resultatet Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#9 Kommentar postet d. 04-02-13 kl. 22:37. Emne: svamp eller lav?
jeg er ret sikker på at overfladen er glat, men jeg håber på tørvejr i morgen eftermiddag

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator