Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Måske "bare" broget læderpore ? (Læst 357 gange) Postet d. 05-02-13 kl. 16:50
Set i dag på døde grene på Åsen - formentlig bøg eller måske ahorn.

På de samme grene var der sikre broge lædrporesvampe, men der var også en del af disse, som så noget anderledes us, men som måske alligevel bare er broget læderpore ?

Måske "bare" broget læderpore ? (Set i dag på døde grene på Åsen - formentlig bøg eller måske ahorn.
På de samme grene var der sikre)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 05-02-13 kl. 16:52. Emne: Måske "bare" broget læderpore ?
Undersiden

Svampene var op til ca. 3 cm brede. Ret tynde og lidt bøjelige.

Måske "bare" broget læderpore ? (Undersiden 
Svampene var op til ca. 3 cm brede. Ret tynde og lidt bøjelige.)
Foto: g
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 05-02-13 kl. 16:53. Emne: Måske "bare" broget læderpore ?
Til sammenligning her de "sikre" brogede

Måske "bare" broget læderpore ? (Til sammenligning her de "sikre" brogede)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 05-02-13 kl. 17:07. Emne: Måske "bare" broget læderpore ?
Broget Læderporesvamp er meget variabel, endnu mere i vinterhalvåret på grund af vækst i tøvejrsperioder og tilbageslag i frostperioder, den er en "sejlivet" enårig. Jeg tror de er identiske, men minder lige om at Poresvampeeksperten Jens H. Petersen har opgivet at tage positiv stilling til Broget og Bæltet Læderporesvamp der forekommer om vinteren.

Jeg ville bruge midt krudt på friske svampe istedet for Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 06-02-13 kl. 08:42. Emne: Måske "bare" broget læderpore ?
Tak, Torbjørn.

Jeg var godt klar over, at det kan være vanskeligt at skelne mellem de to, men jeg var ikke klar over, at det er vanskeligere om vinteren, og jeg kendte ikke Jens H.´s synspunkt. Jeg syntes iøvrigt også, at svampene virkede rimeligt friske, men selvfølgelig har de fået frost på et tidspunkt. Men vi lader dem selvfølgelig ligge.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 06-02-13 kl. 08:48. Emne: Måske "bare" broget læderpore ?
Du kan godt rapportere på basis af den nederste - det jeg skrev var lige så meget en generel forsigtighed om bestemmelse af utypiske svampe

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 06-02-13 kl. 09:17. Emne: Måske "bare" broget læderpore ?
OK, tak

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator