Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. februar 2013

Svampevalidering på F&N

Kære svamperapportører på F&N.

Jeg har lige afsluttet valideringen af svampefund på F&N i perioden januar til oktober 2012.

Under processen er det gået op for mig i hvor mange tilfælde der mangler vigtige oplysninger især med hensyn til økologi. Jeg tænker specielt på værtstræ (er) og plantesamfund / biotop / habitat.

Vi har gennem de senere år bestræbt os på for hver vanskelig bestemmelig art at præcisere hvilke karakterer der er nødvendige, herunder om de skal mikroskoperes, eller om der er behov for mere nøjagtige økologiske data; men må konstatere at disse opfordringer ikke bliver fulgt.

Når det ikke sker, vil det blive en kilde til frustraktion både for jer og os som validatorer , idet vores hukommelse jo er kort og vi normalt ikke kan huske omstændigheder for svampefund der kan ligge op til flere år tilbage!

Når processen med fundene fra 2012 er tilendebragt, går jeg videre fra 2009 og fremad. Det er specielt vigtigt i vores forsøg på at vurdere svampefundene på F&N så de kan blive velegnede til at komme med i den igangværende kortlægning af de danske basidiesvampe, og denne proces vil blive væsentlig lettet hvis fundene er validerede først.

Jeg henviser til yderligere oplysninger i følgende artikler:

www.fugleognatur.dk...show_message

www.fugleognatur.dk...show_message

www.fugleognatur.dk...show_message

med venlig hilsen

Torbjørn Borgen (validator på F&N og Svampeatlas)


De senest indberettede arter i Naturbasen: