Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Peter Brøgger
Hvilken svamp på løvtræ (Læst 509 gange) Postet d. 09-02-13 kl. 10:38
Disse flotte istappe med gullig/orange spids skulle jeg have et billede af, men hvilken svamp er det. Svampen har pigge, som først er lyse og siden gullige. De er lidt mere stive end på en almindelig pigsvamp.

Grenen er 1,4 cm tyk og det er løvtræ. Det er ikke bøg eller birk, men værten er jeg ikke sikker på.

Stedet er Midtjylland ved Harrild Vandmølle/Naturcenter.

Hvilken svamp på løvtræ (Disse flotte istappe med gullig/orange spids skulle jeg have et billede af, men hvilken svamp er det)
Foto: Niels Peter Brøgger
Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#1 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 10:39. Emne: Hvilken svamp på løvtræ
Her er svampens rand lidt tættere på.

Hvilken svamp på løvtræ (Her er svampens rand lidt tættere på.)
Foto: Niels Peter Brøgger
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 667)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#2 Svar postet d. 09-02-13 kl. 10:50. Emne: Hvilken svamp på løvtræ
Måske Hvid Tandsvamp, men afvent lige andre.

Til gengæld er den øverste lav, Hypogymnia tubulosa, Finger-Kvistlav. Den nederste er formentlig Almindelig Slåenlav, Evernia prunastri, men for at være helt sikker på den, må jeg vide, om undersiden er hvid og evt. et større foto.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 09-02-13 kl. 11:00. Emne: Hvilken svamp på løvtræ
Jeg er næsten sikker på at det er Grovtandet kalkskind, helt sikker bliver jeg hvis der er oplysninger om konsistens og hvorvidt den er let at skille fra substratet eller ej- De enkeltpigge vi ser på detailfotogrefiet er karakteristiske. Oles alternativ har mere uregelmæssige tænder, er sej og svær at skille fra substratet Torbjørn

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#4 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 21:46. Emne: Hvilken svamp på løvtræ
Tak til begge. Ole har fået accept for Finger-kvistlav, men den anden lav lader vi blive sp.

Jeg tror på Torbjørns svamp. Den er let at løsne med neglen fra underlaget. Piggene er mest gule og større i midten og aftager til lyse og mindre mod kanten.

Jeg kan se at den findes i området, da Thomas Læssøe har fundet den tæt ved i 2010.

mvh

Niels Peter

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 09-02-13 kl. 21:56. Emne: Hvilken svamp på løvtræ
Så er jeg helt sikker Niels Peter

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#6 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 21:59. Emne: Hvilken svamp på løvtræ
Mange tak.

Niels Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator