Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Kristtorn som svampevært (Læst 659 gange) Postet d. 09-02-13 kl. 15:16
Hej

Denne kristtorn vokser i min have og jeg kunne tænke mig at få en vurdering af, om det er arten Ilex aquifolium.

Ikke for at indtaste arten i databasen, men mere for at få fastsat, at der vitterligt er tale om denne art, idet den fungerer som vært for Gul Fløjlsfod (Flammulina velutipes). - se linket HER

Der er tale om lokaliteten Filskov, hvor arten i parentes bemærket klarer sig fint i vild tilstand rundt omkring i skove og krat i lokalområdet.

Kristtorn er ikke en kendt vært for Gul fløjlsfod og derfor ville det være værdifuldt at få noteret, at det forholder sig sådan.

Spørgsmålet er så, om der kan være tale om andet end en af de dyrkede stiklingeformerede kloner af Ilex aquifolium?

Arten Blågrøn Kristtorn (Ilex x meserveae) har jeg udelukket pga. de stikkende blade og grønne grene.

Men kan der være andre arter (eller måske snarere artskrydsninger) i spil?

Hvordan skal jeg notere den nyfundne vært for Gul Fløjlsfod mest korrekt?

Mvh. Ken

Kristtorn som svampevært (Hej

Denne kristtorn vokser i min have og jeg kunne tænke mig at få en vurdering af, om det er art)
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#1 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 15:18. Emne: Kristtorn som svampevært
Og et oversigtsbillede af det lidt sørgelige eksemplar. Desværre bærer den ikke frugt. Svampene ses nederst i billedet på stammen.

Kristtorn som svampevært (Og et oversigtsbillede af det lidt sørgelige eksemplar. Desværre bærer den ikke frugt. Svampene ses )
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 16:08. Emne: Kristtorn som svampevært
Hej Ken

Du må have ret i, at den ikke er den have-krydsning, som hedder Ilex ×meserveae.

Men om den så er en renblodet Ilex aquifolium, det tør jeg ikke sige. Der skal man både kende hybriderne, samt planteskolearterne til havesalg.

Jeg mener, der for få år siden var en økologisk artikel om de vilde kristtorn i den danske natur, men jeg har ikke anskaffet den. Jeg hørte bare, at man dér i artiklen brugte at regne alle forvildede eksemplarer af Kristtorn for at være arten Ilex aquifolium. Formentlig fordi det var for svært at kende alle udgaverne af havekrydsningen Ilex ×altaclerensis.

Sidstnævnte er heller ikke oprettet på Fugle&Natur. Men jeg har en mistanke om, at en pæn del af de dyrkede og forvildede Kristtorn i Danmark godt kunne være denne artskrydsning. Som er lavet ved at krydse Ilex aquifolium med Ilex perado. - se linket HER

Hvem tør bestemme dem?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 16:17. Emne: Kristtorn som svampevært
Hej igen

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 09-02-13 kl. 16:20. Emne: Kristtorn som svampevært
Her er artiklen: - se linket HER

Men det koster 35 euro at få lov at læse den!

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#5 Kommentar postet d. 10-02-13 kl. 11:33. Emne: Kristtorn som svampevært
Hej Henry

Mange tak for de interessante links og bemærkninger.

Jeg vil tillade mig at betragte værten som Ilex aquifolium. Da der jo nok er stor sandsynlighed for, at det er en af de vinterhårdføre "havekloner", som lader til at være forklaringen på artens ekspansion også her i de midtjyske plantager.

Om det eventuelt kunne være en krydsning kan nok ikke afgøres sikkert, og mon det gør den store forskel i forhold til værtsrollen for Gul Fløjsfod?

Tak for hjælpen!

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator