Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
hvilken violet belægning på taks? (Læst 626 gange) Postet d. 10-02-13 kl. 18:03
Fra Bramdrup skov i dag. Der er et par halvstore taks. på de tykkere stammer var denne viollette belægning. Jeg tror på vi er i svampeverdenen, men hvad er det?

hvilken violet belægning på taks? (Fra Bramdrup skov i dag. Der er et par halvstore taks. på de tykkere stammer var denne viollette bel)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1524 x 2290)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 10-02-13 kl. 18:04. Emne: hvilken violet belægning på taks?
-

hvilken violet belægning på taks? (-)
Klik på billedet for original størrelse (1128 x 1571)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 10-02-13 kl. 18:09. Emne: hvilken violet belægning på taks?
Det siger ikke mig noget - mpå anbefale at du tager belæg og lægger den ind på svampeatlas! vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 10-02-13 kl. 18:12. Emne: hvilken violet belægning på taks?
tror du det er svamp eller kunne det være lav?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 10-02-13 kl. 18:14. Emne: hvilken violet belægning på taks?
Det er helt oplagt en svamp, måske slægten peniophora, men det vil Jacobs mikroskop nok afsløre!

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#5 Svar postet d. 12-02-13 kl. 11:20. Emne: hvilken violet belægning på taks?
Ene-Lædersvamp Amylostereum laevigata , jeg har set den på taks på Søllerød kirkegård i en årrække og lejlighedsvis på ædelgran i Geelskov

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 12-02-13 kl. 11:51. Emne: hvilken violet belægning på taks?
Det er meget sandsynligt Aksel, jeg tænkte ikke i den retning, men den øverste er synes hvidlig som den skal, men den nederste er jo lidt rødlig. Er det en foto-fejlfarve Eva, eller er det reelt?

Med en god lup kan man nogle gange se setae på denne art, men det er bedst med en stereolup, da de er meget små. Hvis de er synlige på den øverste vil jeg acceptere Aksels dom, ellers må der gælde mikroskopi via svampeatlas Torbjørn

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#7 Kommentar postet d. 12-02-13 kl. 22:16. Emne: hvilken violet belægning på taks?
Jeg tror der er noget galt med hvidbalancen. Lige efter disse billeder har jeg taget billeder af en alm. sælvlav. Her kommenteres der også på at billederne er meget røde.

Stammen på taksen er meget rød og himlen var rødlig. Det er vist smittet af, men jeg synes alligevel at der er et svagt violet skær

hvilken violet belægning på taks? (Jeg tror der er noget galt med hvidbalancen. Lige efter disse billeder har jeg taget billeder af en )
Klik på billedet for original størrelse (1312 x 2016)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#8 Kommentar postet d. 12-02-13 kl. 22:17. Emne: hvilken violet belægning på taks?
-

hvilken violet belægning på taks? (-)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator