Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken lillebitte laksefarvet svamp? (Læst 881 gange) Postet d. 11-02-13 kl. 01:54
Denne laksefarvede svamp (- for jeg tror da, det er en svamp, selv om jeg ikke er sikker) blev set 9.2.2013 i Virksund, voksende på pilestamme. Først et "oversigtsbillede" (det hvide ovenover svampene er bare snekrystaller!); den største af svampe-"plamagerne" var vel 3-4 mm, så det er altså noget småtteri, vi er ude i.

(fortsættes)

Hvilken lillebitte laksefarvet svamp? (Denne laksefarvede svamp (- for jeg tror da, det er en svamp, selv om jeg ikke er sikker) blev set 9)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1641 x 2226)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 11-02-13 kl. 02:04. Emne: Hvilken lillebitte laksefarvet svamp?
Her lidt tættere på. (Beklager, billederne er ikke de bedste.)

Jeg stødte ikke umiddelbart på andre forekomster af svampen i nærområdet end den her viste, og det foregående "oversigtsbillede" dækker faktisk alt, hvad jeg fandt. Så man kunne få den tanke, at det måske ikke er en svamp, som formerer sig særlig livligt.

Kan den bestemmes?

Vh Elisabeth

Hvilken lillebitte laksefarvet svamp? (Her lidt tættere på. (Beklager, billederne er ikke de bedste.)

Jeg stødte ikke umiddelbart på and)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1071 x 1449)
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#2 Svar postet d. 12-02-13 kl. 11:25. Emne: Hvilken lillebitte laksefarvet svamp?
Det er en svamp som jeg ikke kan huske navnet på, den snylter på Physcia lav

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 12-02-13 kl. 14:56. Emne: Hvilken lillebitte laksefarvet svamp?
Tak for svaret, Aksel. Jeg kan desværre ikke rigtigt selv komme videre i bestemmelsen med kun dén oplysning, så jeg venter lidt med at flage grønt og ser, hvad der sker...

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#4 Svar postet d. 18-02-13 kl. 11:06. Emne: Hvilken lillebitte laksefarvet svamp?
Illosporiopis christiansenii jeg fandt den selv i september og skulle lige finde svaret fra Thomas Læssøe

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 18-02-13 kl. 11:43. Emne: Hvilken lillebitte laksefarvet svamp?
Jeg synes den er noget blegere og mere laksefarvet end det jeg har set og de øvrige fotos på F&N, så det er jeg ikke overbevist om!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#6 Kommentar postet d. 18-02-13 kl. 11:55. Emne: Hvilken lillebitte laksefarvet svamp?
Der er nu heller ikke megen Physcia på billederne Allerhøjst Lepraria eller noget helt andet.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#7 Kommentar postet d. 18-02-13 kl. 13:34. Emne: Hvilken lillebitte laksefarvet svamp?
Tak til jer alle tre for den fornyede interesse for sagen! Jeg tror dog ikke, vi reelt er kommet så meget videre.

Specielt til Aksel: tak fordi du vendte tilbage med navnet. (Der er dog lige røget et "s" ud i farten, den skulle rettelig hedde Illosporiopsis c.) Men efter at have kigget på den må jeg holde med Torbjørn: nej, det kan umuligt være dén. Illosporiopsis chr. ser jo ud til at have den allernysseligste rosa farve. Og meget kan man måske sige om mit kamera og min foto"kunst" med det, men farvegengivelsen er altså efter min bedste overbevisning aldeles i orden; "min" svamp så nøjagtigt ud som vist ovenfor: en bleg laksefarve (hvor jeg vil definere "laksefarve" som en slags svært bestemmelig mellemting mellem en bleg lyserød og en bleg orange).

Det lidt pudsige ved det hele er så, at der på en anden stamme af samme træ (en flerstammet pil) voksede en lav, som det (heller) ikke er lykkedes mig at få bestemt her i Forum. Pletvis i denne lav optrådte nogle små røde/rosarøde "dimser", som MULIGVIS - ser jeg nu - kunne være den her omtalte Illosporiopsis. - Denne sag er indtil videre endt med, at jeg vil forsøge at få bedre fotos næste gang, jeg er på lokaliteten.. (jeg linker til tråden om denne lav om et øjeblik, i en separat kommentar). Så det kan da være, at du ikke har grublet forgæves alligevel, Aksel!

Men den laksefarvede må stadig henstå som uopklaret.

Bedste hilsener, Elisabeth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#8 Kommentar postet d. 18-02-13 kl. 13:37. Emne: Hvilken lillebitte laksefarvet svamp?
Her er linket til min tidligere tråd om en lav, der muligvis indeholder førnævnte rosa svamp - se linket HER

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#9 Svar postet d. 18-02-13 kl. 13:49. Emne: Hvilken lillebitte laksefarvet svamp?
Sådan kendeer jeg ikke Illosporiopsis. Den er gerne lille og kugleformet og rigtig rød. Se arten i galleriet, hvor der er flere fotos.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator