Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Katrine Rollins
Hvordan holder man Krabseklo nede? (Læst 789 gange) Postet d. 13-02-13 kl. 10:38
Ved ikke om dette er det rette forum at spørge i, men håber at der er nogen som kan hjælpe mig videre. På mit arbejde har vi en sø, hvor der for nogle år siden blev sadt en Krabseklo i. Den har nu vegatetivt formeret sig i et omfang så hele søen er dækket fra forår til planterne begynder at synke til bunds.

Er der nogen som har erfaringer med oprensning og at holde planterne ned efterfølgende?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1441)
#1 Svar postet d. 13-02-13 kl. 10:41. Emne: Hvordan holder man Krabseklo nede?
Krebseklo sætter ikke frø i Danmark, men har udlukkende vegetativ formering med udløbere fra rosetterne, fordi de har særskilte han- og hunplanter, og kun det ene køn normalt er tilstede (i Danmark har vi næsten kun hunplanter). - se linket HER

Der er ingen anden kur end at fiske alle planterne op, så der ingen er til at sprede sig.

Besvar | Kommentér

Casper Katborg

Svaraktivitet:

(5)
#2 Svar postet d. 13-02-13 kl. 11:09. Emne: Hvordan holder man Krabseklo nede?
Hvis man har en sø med Krebseklo, bør man også lige tjekke for en sikkerhedsskyld om der kunne være Grøn Mosaikguldsmed da denne lægger sine æg på planten. Grøn mosaikguldsmed er på bilagslisten over arter hvor man ikke må ødelægge deres ynglelokaliteter. hvor mere specifikt ligger søen? (og jeg kunne da godt bruge et par planter i min nygravede sø hvor jeg håber på engang at få besøg af den grønne guldsmed).

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6894)
#3 Svar postet d. 13-02-13 kl. 18:15. Emne: Hvordan holder man Krabseklo nede?
Meget apropos kom så netop dette foto op.

Ole

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1050)
#4 Svar postet d. 13-02-13 kl. 18:21. Emne: Hvordan holder man Krabseklo nede?
hvis du har alt for mange kan jeg godt bruge nogen, når du fisker op

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 14-02-13 kl. 10:19. Emne: Hvordan holder man Krabseklo nede?
Hej Katrine.

Jeg forstår selvfølgelig godt dit argument, men samtidig, (som nogle af de ovenstående indlæg anfører), så står du samtidig med noget "i hånden", som vi er mange, der ville misunde dig: Jeg har endnu aldrig set en Grøn Mosaikguldsmed. Du har chancen!

Frem med kameraet til sommer - gerne med lidt ekstra god zoom på )) .. og vil vil "labbe billederne i os" her på siden. Stol på det.

God jagt!

med venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator