Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Søgaard Hansen
Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose? (Læst 4369 gange) Postet d. 16-02-13 kl. 23:35
Hvilken bi med hvide øjne fra Frøslev Mose fotograferet den 22. juli 2012? De hvide øjne var meget iøjefaldende, som det også ses på fotoet. Har ikke lige kunnet finde noget, der ligner på nettet.

Mvh. Jens

Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose? (Hvilken bi med hvide øjne fra Frøslev Mose fotograferet den 22. juli 2012? De hvide øjne var meget i)
Jens Søgaard Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 700)
Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#1 Kommentar postet d. 16-02-13 kl. 23:38. Emne: Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose?
En collage med fire andre fotos.

Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose? (En collage med fire andre fotos.)
Jens Søgaard Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 760)
Besvar | Kommentér

Birthe Søjberg
#2 Kommentar postet d. 17-02-13 kl. 14:12. Emne: Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose?
Hvad mener du om denne - se linket HER ?

Epeoloides coecutiens

Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#3 Kommentar postet d. 17-02-13 kl. 16:23. Emne: Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose?
Hej Birthe,

Tja... jeg mener ikke ret meget, dertil er min viden for utilstrækkelig Det eneste jeg ved, er at bier ofte er "ret svære" at bestemme Men hannen af Epeoloides coecutiens ligner den da rigtignok ret meget.

Men kan det passe? Kan kun finde denne art omtalt på danske hjemmesider her:

- se linket HER

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Birthe Søjberg
#4 Kommentar postet d. 17-02-13 kl. 16:51. Emne: Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose?
Det sker af og til, at man finder noget, som ikke er på F&N, men det bliver så oprettet.

Vi må nok vente på ekspertisen, måske kan vi være heldige at Bjørn, Mogens eller en af de andre kommer forbi. Vi har desværre ikke så mange eksperter på årevingede.

Jeg har somme tider haft held med at lægge et spørgsmål ind her: - se linket HER

MVH Birthe

Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#5 Kommentar postet d. 17-02-13 kl. 17:04. Emne: Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose?
Ok, interessant.

Vi afventer eksperterne i første omgang.

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(204)
#6 Svar postet d. 17-02-13 kl. 20:42. Emne: Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose?
Nu har jeg talt med eksperten over dem alle - Henning Bang Madsen på Københavns Universitet - og han smådansede rundt: Der er ingen tvivl. Epeoloides coecutiens. Ny art, ikke bare for Danmark, men for Skandinavien! Ultrablæret, også fordi Henning og Isabel Calabuig netop har angivet den som potentiel dansk i en nylig artikel i Entomologiske Meddelelser - se linket HER

Hvor fedt er det ikke lige? Tusind tillykker! Wauw! Og lidt til.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Morten DD Hansen

Svaraktivitet:

(204)
#7 Svar postet d. 17-02-13 kl. 20:44. Emne: Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose?
Arten er snylter på oliebier (Macropis), som man finder i større bevoksninger af fredløs. Moser og andre fugtige lokaliteter er derfor stedet at eftersøge både oliebier og Epeoloides.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Birthe Søjberg
#8 Kommentar postet d. 17-02-13 kl. 20:54. Emne: Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose?
Stort tillykke, Jens.

Besvar | Kommentér

Jens Søgaard Hansen
#9 Kommentar postet d. 17-02-13 kl. 21:05. Emne: Hvilken bi med hvide øje fra Frøslev Mose?
Takker mange gange til jer begge Jeg er sgu stadig helt oppe at køre... Har gået rundt med denne "bi" i baghovedet siden i sommers, da jeg ikke kunne finde noget der lignede på Fugle og Natur og jeg i sjov jokede overfor MKH, at det sikkert var en ny art for landet. Den var jo trods alt ret karakteristisk, så mente der burde være en chance for selv-bestemmelse uden at involvere eksperterne. Tror jeg brugte flere dage på at kigge de fleste fotos igennem af bier uden at finde noget der lignede og besluttede derfor at oprette en tråd om id (i øvrigt den første jeg har oprettet om id). At der så skulle gå yderligere "et par" måneder før jeg fik taget mig sammen er en helt anden sag

Mvh. Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator