Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Højmark-Jensen
Alder og køn på denne Blå Kærhøg? (Læst 1279 gange) Postet d. 20-02-13 kl. 18:31
Onsdag den 20/2 2013 Jægerspris Skydeterræn Øst

Jeg var umiddelbart af den opfattelse, at der er tale om en 2k han (det gule øje). og den lyse bug med diffuse striber (vel egentligt naturligt, at den mangler okkerfarven nu i ultimo februar). Ligesom den hvide flet på kinden normalt jo siger ungfugl, men som jeg skriver kort til billede, så er jeg meget usikker på bestemmelsen af denne Blå Kærhøgs alder og køn

Ved observationsbilledet anfører, Peter Nielsen følgende:

Citationstegn: "Jeg vil sige adult hun om denne fugl. Den adulte fugls gule øje, og armsvingfjerenes mørke tværbånd (eller: det lyse bånd gennem armsvingfjerene). Endvidere lys krop med groft længdestribet bryst og flanker. Citations tegn slut.

Peter opfordrer mig ligeledes - fornuftigt nok - til at flytte den endelige bestemmelse til forum, hvilket herved nu er sket.

- se linket HER

-------------

Når proppen er ude af flasken, så kan vi lige tage hen de her med Hun er bestemt til AD grundet det gule øje og manglende hvidt på kinden samt udvisket halsbånd...

- se linket HER

Mvh/Steen

Alder og køn på denne Blå Kærhøg? (Onsdag den 20/2 2013 Jægerspris Skydeterræn Øst

Jeg var umiddelbart af den opfattelse, at der er )
Foto: 20/2 2013 Jægerspris Skydeterræn Øst
Klik på billedet for original størrelse (770 x 513)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#1 Svar postet d. 20-02-13 kl. 19:04. Emne: Alder og køn på denne Blå Kærhøg?
Det er bestemt rigtigt med gammel hun. På begge billeder.

Mvh.

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#2 Kommentar postet d. 21-02-13 kl. 11:08. Emne: Alder og køn på denne Blå Kærhøg?
Hej Peter S. og Peter N.

Tak for hjælpen også her.

Det jeg roder lidt rundt i fuglene her er bl.a. øjenfarven.

En hunfarvet-fugl med brunt øje er en ung hun...

En hunfarvet-fugl med gult øje kan som her være en gammel hun, men kan også være en endnu hunfarvet ung han bestemt på det gule øje...

Er jeg helt kørt af sporet her.

Kendetegnet med armsvingfjerene er først rigtig kommet ind på min lystavle nu

Mvh/Steen

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#3 Svar postet d. 21-02-13 kl. 11:28. Emne: Alder og køn på denne Blå Kærhøg?
Selv tak, Steen.

Hvis vi alene taler om øjenfarven:

Adult:

han - lysegule

hun - gule

Ungfugl:

han - næsten hvide (= lyse)

hun - rødbrune (= mørke).

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#4 Svar postet d. 21-02-13 kl. 11:48. Emne: Alder og køn på denne Blå Kærhøg?
En lige rettelse til Peters gode gennemgang.

Gammel hun: ravgul til lys gul.

Gammel han: lys gul.

Ungfugle af begge køn ved udflyvning: mørkebrun.

Ung han: fra 2-3 mdr.gammel kendeligt lysere brungul, senere på året (fra nov.-dec.) gullig. Bliver derefter gradvis lysere gul som adult han.

Unge hunner beholder den mørkebrune øjenfarve i lang tid, og bliver derefter gradvist mere gylden-ravgul, men det kan tage flere år, hvorfor ynglende hunner godt stadig kan have brune øjne.

Unge hanner har aldrig hvidlige øjne

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#5 Kommentar postet d. 21-02-13 kl. 11:56. Emne: Alder og køn på denne Blå Kærhøg?
Hej Peter S. og Peter N.

Tak til jer begge for de supplerende informationer her. Denne tråd bliver nok en af mine egne opslagstråde. Da jeg ikke umiddelbart har kunnet finde disse oplysninger i FIF og min Gensbøl Rovfuglebog (Den forkortede og genudgivede udgave)

Mvh/Steen

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#6 Svar postet d. 21-02-13 kl. 12:02. Emne: Alder og køn på denne Blå Kærhøg?
´Unge hanner har aldrig hvidlige øjne´. Jeg tvivler ikke på dig, Peter; min oplysning stammer fra Gejl: ´Fuglefelthåndbogen´ s. 146, som om juvenil han oplyser: ´ ... lyst, næsten hvidt øje´.

Den oplysning vil jeg med sindsro strege ud i bogen, og i stedet tilføje dine angivelser ovenfor ... !

vh/Peter

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#7 Kommentar postet d. 21-02-13 kl. 12:16. Emne: Alder og køn på denne Blå Kærhøg?
Hej Peter N.

Jeg tvivler bestemt heller ikke på Peter S., som jo ser fuglene håndholdt tæt på. Medens du, Lars Gejl og jeg ser dem på en noget større afstand i felten ofte i diffust lys, og kan derfor sagtens visuelt opleve, at et lyst gulligt øje ser hvidt ud.

Derfor har jeg trods forskelligheden i jeres svar accepteret begge trods forskellene som korrekte!

Så jeg ville ikke strege ud, men blot tilføje i margen, at øjet på den unge han er...

Hvis jeg fx er heldig, at komme indenfor skudhold af samme fugl i et andet lys (læs mere) end i går, så vil farverne jo også være forskellige på samme fugl...

Mvh/Steen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator