Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lasse Rahbek
Journalist søger identifikation af fuglesang (Læst 2365 gange) Postet d. 21-02-13 kl. 15:34
Kære brugere,

Jeg er i gang med at undersøge om en semi-kendt eventyrer, der hævder at have gået gennem Gobi Ørkenen, faktisk taler sandt eller ej. Han har meget lidt dokumentation fra ekspeditionen, men jeg mangler stadig "det afgørende bevis". Derfor er dette måske lidt et vildskud, men jeg prøver alligevel:

Eventyreren har sendt en del video fra turen til Mongoliet ud. I dette klip - se linket HER ligger han angiveligt inde i sit telt i Gobi Ørkenen. Klokken skulle være ca. 4 om morgenen og i baggrunden kan man høre fuglesang(I skal skrue godt op og måske bruge et par gode høretelefoner).

En rejseagent i Mongoliet siger, at fuglene ikke er aktive på det tidspunkt af dagen og at der kun er få arter i ørkenen. Men han er ikke ornitolog.

Spørgsmålet er om I kan identificere hvilke fugle der er tale om? Eventyreren har tidligere boet på Fyn, så jeg tænker at optagelserne kan stamme fra hans baghave.

Tak for hjælpen!

Mvh.

Lasse Rahbek

Besvar | Kommentér

sanne busk

Svaraktivitet:

(5)
#1 Svar postet d. 21-02-13 kl. 16:08. Emne: Journalist søger identifikation af fuglesang
Syntes det lyder som Stillits

Mvh Sanne

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(192)
#2 Svar postet d. 21-02-13 kl. 16:13. Emne: Journalist søger identifikation af fuglesang
Jeg synes, det er svært, at høre for snak.

Stillits findes i øvrigt både på Fyn og i Mongoliet (men næppe i den tørreste ørken).

- se linket HER

- se linket HER

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 21-02-13 kl. 16:13. Emne: Journalist søger identifikation af fuglesang
Efter mange besøg i ørkenområder (dog ikke i Gobi),mener jeg at det må være en lærke af slags (klang og opbygning), så det kunne tyde på en autentisk optagelse.

Stillits er det ikke.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(192)
#4 Svar postet d. 21-02-13 kl. 16:14. Emne: Journalist søger identifikation af fuglesang
Ja jeg tænkte også, at det kunne være noget lærke, men turde ikke skrive det, da jeg langtfra var sikker (den mand snakker for meget).

Besvar | Kommentér

Michael S. Jensen
#5 Kommentar postet d. 21-02-13 kl. 16:27. Emne: Journalist søger identifikation af fuglesang
Hej Lasse

Vi skal nok have lidt mere, for definitivt at kunne udelukke fynske baghaver.

Hvordan bærer man sig i øvrigt ad med at rende rundt i Gobi, uden efterfølgende at kunne dokumentere det?

Mvh Michael

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#6 Kommentar postet d. 21-02-13 kl. 16:28. Emne: Journalist søger identifikation af fuglesang
at Stillits findes på et mongolsk frimærke er nu ikke noget bevis for, at fuglen findes i Mongoliet (hvad den dog muligvis gør?)

Mongoliet og mange andre tredjeverdenslande (fx Afghanistan) har nærmest spyet frimærker med vestlige motiver ud for at tækkes netop vestlige frimærkesamlere

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#7 Svar postet d. 21-02-13 kl. 16:33. Emne: Journalist søger identifikation af fuglesang
Ok, jeg vover (efter lige at have hørt nogle Gobi-kandidater på CD) at byde på Korttået Lærke.

Og den kunne være optaget 10.000-vis af andre steder (har også ynglet een gang i DK)

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#8 Svar postet d. 21-02-13 kl. 17:00. Emne: Journalist søger identifikation af fuglesang
Bare lige for at sikre mig mod misforståelser:

Korttået Lærke er en fugl som er knyttet tit meget tørre steppe-og ørkenlignende biotoper. Den findes imidlertid ikke i den allermest gold ørken. Udbredelsen strækker fra SV.Europa og langt østover; findes altså også i Gobiørkenen, hvilket jo tyder på optagelsens autencitet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#9 Svar postet d. 21-02-13 kl. 17:04. Emne: Journalist søger identifikation af fuglesang
Adskillige lærkearter synger meget tidligt om morgenen. Faktisk kan man høre nogle arter i bælgmørke (Duponts lærke og Hedelærke).

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator