Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Carsten Hunderup
Redekasse verdenshjørne retning? (Læst 15739 gange) Postet d. 23-02-13 kl. 16:45
Jeg ser fra forskellige eksperter at der rådes til en opsætning af redekasser hvor indflyvningshullet vender mod nord eller øst pga. for høj temperatur hvis det er sydvendt.

Er der nogen der har efterprøvet HVOR stor forskellen er alt efter hvilken vej indflyvningshullet vender? Jeg har svært ved at se at det skulle give den helt store forskel specielt når vi taler om et hul på 30 mm.

Jeg har opsat 8 redekasser som jeg selvfølgeligt meget håber på bliver beboet i den kommende tid. Men hvis vi også selv skal have glæde af at kunne følge med, er hullerne nødt til at vende imod syd. Håber ikke at det medfører at fuglene ikke vil anvende dem.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 23-02-13 kl. 17:13. Emne: Redekasse verdenshjørne retning?
Jeg har læst præcis det samme i sin tid og blev ked af det, da min familie for ca. 25 år siden flyttede ind i vores nuværende bolig og opdagede, at den tidligere ejer havde opsat tre (højtsiddende) redekasser på huset, hvoraf de to var sydvendte - den ene sad dog på et ret skygget sted, men dette gjaldt mildt sagt ikke for den anden. Den sad direkte i solen på et sted, hvor der ALDRIG falder skygge på noget tidspunkt af dagen.

Det er mejsekasser, og de har alle tre været beboet af skovspurve mange gange i årenes løb. Men den uden sammenligning mest populære af de tre kasser har dog altid været den "håbløst sydvendte". Jeg tror ikke, der har været een eneste af de indtil nu 26 somre, hvor vi har boet her, hvor der ikke er kommet mindst eet kuld ud af den kasse - og det normale er, at der når at komme to i løbet af en sæson.

Der er jo nok forskel på arterne m.h.t., hvor sarte/kræsne de er, og skovspurve er måske heller ikke lige de mest ophidsende at kigge på for en fugleentusiast. Men når det er sagt, så må moralen være: "der siges" så meget, og i princippet synes jeg da også, man bør lytte til de gode råd, man får - men engang imellem kan man måske lige spise brød til, især hvis der er forhold, som gør det reelt vanskeligt at efterleve rådene.

Held og lykke med projektet!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(7)
#2 Svar postet d. 23-02-13 kl. 17:18. Emne: Redekasse verdenshjørne retning?
P.S. Jeg klikkede forkert, ovenstående skulle have været et svar, ikke en kommentar.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(827)
#3 Svar postet d. 24-02-13 kl. 09:20. Emne: Redekasse verdenshjørne retning?
Jeg har et stort antal fuglekasser af forskellig art og har da også set disse anbefalinger om orientering af kassen.

Det er ikke sollyset gennem redehullet der er problemet. Det er det, at hele kassen kan blive opvarmet voldsomt, især hvis kassen er lavet af tynd finerplade som har ringe isolerende virkning. Den næsten lukkede kasse betyder også at konvektion er ringe.

Problemet er jo nok, at der vist aldrig er lavet undersøgelser til afklaring af spørgsmålet, og at disse anbefalinger ikke er fagligt funderet.

Der er ingen tvivl om at temperaturen inde i en sydvendt kasse kan blive meget høj på en sommerdag og ungerne helt sikkert lider ved varmen. I svalerede bag sydvendt pandepladetag jeg har set døde unger af samme årsag.

Der er dog også fordele. Redematerialet er altid mere tørt i sydvendte kasser og måske det også kan have betydning for niveauet af utøj mv. i kassen. Fugle æg/unger er i høj grad plaget af lopper, mider, bakterier og vira.

Mine skovspurve foretrækker også sydsiden af huset.

Selv undgår jeg også meget soleksponerede placeringer for mine kasser, men jeg tror faktisk at kolde og fugtige placeringer uden sol, måske er mere problematiske for fuglene. En tør kasse holder også i flere år.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Carsten Hunderup
#4 Kommentar postet d. 24-02-13 kl. 10:14. Emne: Redekasse verdenshjørne retning?
Jeg vil også drage den konklusion at det ikke er retningen af hullet der er det vigtige, men snarere om kassen er i skygge.

Et nordvendt indflyvningshul hvor kassen er eksponeret for middagssolen må være værre end en kasse med hul mod syd men i skygge.

Tak for svar, det kunne være interessant om nogen fra ekspert verdenen som angiver disse råd kunne være mere specifikke når de rådgiver om placering.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator