Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Dorthe Mikkelsen
Hvilken svamp? (Læst 1211 gange) Postet d. 17-04-07 kl. 00:16
Denne svamp har jeg fundet i dag (23.04.07) i Hals Nørreskov. Er der mon nogen der kan se, hvad det er for en??

Venlig hilsen Dorthe

Hvilken svamp? (Denne svamp har jeg fundet i dag (23.04.07) i Hals Nørreskov. Er der mon nogen der kan se, hvad det )
Foto: Dorthe Mikkelsen
Kommentér

Dorthe Mikkelsen
#1 postet d. 18-04-07 kl. 16:57. Emne: Hvilken svamp?
Er der slet ingen, der tør komme med et bud? Den voksede i sandjord. - - Jeg syntes det ligner en efterårssvamp.

Hilsen Dorthe

Hvilken svamp? (Er der slet ingen, der tør komme med et bud?   Den voksede i sandjord. - - Jeg syntes det ligner en )
Foto: Dorthe Mikkelsen
Kommentér

Jens Maarbjerg
#2 postet d. 19-04-07 kl. 20:40. Emne: Hvilken svamp?
Hvad med kortstokket munkehat - en forårsart med kort stok.

Kommentér

Dorthe Mikkelsen
#3 postet d. 19-04-07 kl. 21:09. Emne: Hvilken svamp?
I min svampebog( Jan Vesterholt) kan jeg kun finde Gyldengrå Munkehat. Den er også fremme fra maj måned....Stokken ser nu for høj ud. Er der en underart der hedder Kortstokket Munkehat?

Der er også en der hedder Sommer Munkehat(Sven Nilsson, Olle Person, Bo Mosberg) den er fremme fra juni, men er meget sjælden i dk.

Hvis deter en Munkehat, skulle den så ikke have en tydelig pukkel?

Hilsen Dorthe

Kommentér

Jens Maarbjerg
#4 postet d. 20-04-07 kl. 00:22. Emne: Hvilken svamp?
Kortstokket munkehat (Melanoleuca brevipes) er en rigtig art.

Den er bare ikke med i Jans bog.

Men den er i Danske Storsvampe.

Munkehatte behøver ikke at have pukkel.

Beskrivelse ifølge Danske storsvampe:

Lameller snart temmelig mørkt gråbrune, stok kort samnmenlignet med hatbredden, mest om foråret. Hat 3-9 cm bred, lyst til mørkt gråbrun, svagt hygrofan. Stok 2-6 x 0,5-2cm, først lyst læderbrun, siden gråbrun, længdefibret, småfnugget i toppen. I skove, på enge, på kompost etc. Ret alm.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator