Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lisbeth Jørgensen
Tætblomstret Hindebæger (Læst 963 gange) Postet d. 08-03-13 kl. 17:20
Kan jeg få bekræftet, at det er Tætblomstret Hindebæger, vil jeg indberette observationen. Som jeg ser, er der ikke nogen observationer fra Egense

Tætblomstret Hindebæger (Kan jeg få bekræftet, at det er Tætblomstret Hindebæger, vil jeg indberette observationen. Som jeg s)
Lisbeth Jørgensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#1 Kommentar postet d. 08-03-13 kl. 17:32. Emne: Tætblomstret Hindebæger
Hej Lisbeth

Det er godt nok en Hindebæger, men blomsterne er ikke store nok til, at jeg tør udtale mig om arten.

Hvis den er fra Egense-egnen nær ved Otterup på Nordfyn, så burde dér kun vokse arten Lav Hindebæger.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#2 Kommentar postet d. 08-03-13 kl. 17:39. Emne: Tætblomstret Hindebæger
-den er nok udefra Mou-Egense (Hals) Henry

-og den burde være Tæt (det er den på Hals-siden)

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 08-03-13 kl. 18:05. Emne: Tætblomstret Hindebæger
Det var lidt slemt, Per!

Mou-Egense er et grimt sted, når det drejer sig om arter af Hindebæger. For omkring ved de kanter gror der nogle mystiske mellemting, som jeg har svært ved at sætte artsnavn på; selv når jeg har dem i hånden!

Og til Lisbeth:

Vi skal se nogle større forstørrelser af, hvorledes blomsterne sidder på stilkene, for at have en chance for at sige, om det er den rigtige Tætblomstret Hindebæger.

Eller om det er en eller anden mystisk mellemting.

lille hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#4 Kommentar postet d. 08-03-13 kl. 18:47. Emne: Tætblomstret Hindebæger
...hæ, hæ

Ja, nu kunne jeg jo godt skrive en større smørre om mit første møde med Hindebæger 1966/67 -næsten inde midt i Aalborg (dér er den iøvrigt stadig)...

Cement-Jernkonsortiet "Norden", hvor jeg arbejdede som støvmand....!! i treholdskift i mine ferier -dengang jeg læste til lærer...

I særdeleshed på nattevagten kunne jeg, når jeg var færdig med at blæse rørene i kedlerne for støv, vandre rundt på det store fabriksområde derude i Mølholm(Aalborg V)og botanisere i den årle morgenstund...

Ude ved fjorden var der et lille kær og en lille havn....

Derude stødte jeg på Tæt Hindebæger....

(-dem oppe i Hjørring på seminariet var en anelse misundelige -det var jo en "T.sj.plante" så jeg måtte forevise flere gange

Lav H var "en by i Rusland" -den fandtes kun langt mod syd.

Og hele vejen ud mod Egense(Hals) og sydpå til Muldbjergene var det stadig Tæt..... mente vi/jeg...

Og sågar sidste år, da jeg ved Hals -helt ude ved Bisnapodde og fandt en slant Hindebæger, var jeg ikke blevet klogere... det var selvfølgelig Tæt H..... som jeg også har obset

Tænk, -i min Rostrup er Lav Hindebæger blank....!!

Måske har jeg glemt at skrive i floraen -mente da, vi så den på Samsøekskursionen i 76 ....der var store mængder af Smalbladet Hareøre. Der må da ha´ været Hindebæger ???

HOV... -det var jo slet ikke meningen at sidde her og ævle... men jeg blev blot grebet af Henrys mystiske Hindebægeroplevelser heroppe ved den forblæste Limfjord

STOR hilsen fra

Per

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#5 Kommentar postet d. 08-03-13 kl. 18:59. Emne: Tætblomstret Hindebæger
Hej Per

Der er ægte Tæt Hindebæger enkelte steder ved Limfjorden, men vistnok ingen Lav Hindebæger.

På Samsø er det omvendt.

Så hvis du har set Hindebæger på Samsø, så er det overvejende sandsynligt, at det var arten Lav Hindebæger.

Begge steder spøger enkelte mystiske planter/kloner, som vist nok er mellemting. Nogle ganske få, over 100 år gamle herbarie-indsamlinger af Hindebæger fra Samsø er blevet bestemt til at være artshybriden! - af en engelsk ekspert inden Verdenskrigen. Hans navn har jeg glemt.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Stefan Frello
#6 Kommentar postet d. 09-03-13 kl. 09:47. Emne: Tætblomstret Hindebæger
Henry og Per er i tvivl om hvor landet du har været. Der er vist 5 steder, der hedder Egense, så du må nok være lidt mere præcis.

Ifølge DNNF er et kendetegn mellem Tæt og Lav H. at Tæt H. har meget kraftigere blade, der rækker op over blomsterstandens første forgrening, mens Lav H. har væsentligt spinklere kortere blade.

Efter den karakter ser det da ud til at være Tæt H.

- Men hybrider - tja!

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 09-03-13 kl. 10:04. Emne: Tætblomstret Hindebæger
Lisbeth kommer med flere oplysninger i tråden her: - se linket HER

Mine indtryk om bladstørrelse og forgreningshøjde af hindebæger-planterne er, at det afhænger meget af græsningsforholdene. Arten Lav Hindebæger kan være forskellig i størrelse, og passer ikke altid til sit navn. Men hvis den har det godt og er blevet høj, så er bladene stadigvæk relativt små hos den art.

Jeg har ikke lavet statistik på det, men ville tro, at kendetegnet med de store blade hos arten Tæt Hindebæger, det holder ved en gennemsnitsbetragtning. Altså at det er en vejledende karakter.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(3960)
#8 Svar postet d. 09-03-13 kl. 10:07. Emne: Tætblomstret Hindebæger
Lisbeth er jo fra den gode by Støvring med bl.a. Arne Sloth Kristoffersen -så jeg var ikke i tvivl om Egense

-og jeg håber da ikke, at du Lisbeth føler, at vi (jeg) taler henover hovedet på dig -at du måtte oprette flere tråde.

Førhen ville jeg svare Tætblomstret -trods det lidne billede, men Lav er jo åbenbart konstateret ved Øster Hurup og langt oppe i Vendsyssel -og Henry puster til min

"skråsikkerhed" -endog så meget, at jeg må ha´ nærundersøgt forekomsten ved Hals/Bisnap Nord...

Luppen må frem ved de næste møder med Hindebæger og du, Lisbeth kan jo besøge din forekomst ved Egense igen i år og således få fuldt syn på sagen

Per

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1438)
#9 Svar postet d. 09-03-13 kl. 10:49. Emne: Tætblomstret Hindebæger
Bladene ser så brede ud, at jeg vil sige Tæt Hindebæger. Blomsterfarven ligner også mest ud efter den. - Tæt Hindebæger skal have brodspidsede blade, modsat Lav Hindebæger; kan man se den karakter?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator