Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ella Margrethe Bang Harders
Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS. (Læst 816 gange) Postet d. 09-03-13 kl. 16:06
Er der nogen der ved om Raynos msn 505 super macro kan anvendes til mit kamera Canon Power Shot SX40HS - eller er der nogen, der har andre forslag.

- se linket HER

mvh

Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

#1 Kommentar postet d. 09-03-13 kl. 17:07. Emne: Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS.
Der skulle havde stået Raynox msn 505.

Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(10)
#2 Svar postet d. 09-03-13 kl. 17:24. Emne: Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS.
Hej

Jeg tror svaret må være ja: - se linket HER

Men jeg har ingen personlig viden/erfaring med det.

mvh

Uffe Jensen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(10)
#3 Svar postet d. 09-03-13 kl. 17:29. Emne: Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS.
Hej igen

Jeg tror desværre jeg læste dit spørgsmål som en vis herre læser...

Men ser her: - se linket HER, og her: - se linket HER

mvh

Uffe Jensen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(10)
#4 Svar postet d. 09-03-13 kl. 17:31. Emne: Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS.
Hej igen

Jeg fandt også den her:

- se linket HER

mvh

Uffe Jensen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(5)
#5 Svar postet d. 09-03-13 kl. 18:06. Emne: Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS.
Hej Ella.

Jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke kender den 505-model, du nævner!

Men jeg har selv en Raynox 250, som er en slags "Clips on-forstørrelses-glas" - hvis vi skal forsimple det lidt

Den kan Clipses foran på kameraet - og (for mig at se) på ethvert kamera, der har et gevind foran (altså der, hvor man skruer et UV-filter eller lign på)

Den virker med noget fjedermekaniske (lidt som beskyttelsesdækslet foran på kameraet), men kan sættes må mange forskellige gevindstørrelser. Mit har eks.vis ø=62 mm - men selve Raynox´en er selv kun på ø=49 mm, så derfor skærer den noget af billedet, hvis man ikke zoom ind.

Men den sætter ikke store krav til diameterstørrelsen af dit kamera.

Jeg kender ikke dit kamera, men vil mene, at du først får noget ud af Raynox´en, hvis kameraet har Macrofunktion.

Raynox´ens glas bevirker, at du kan gå tættere på et objekt end normalt og du derfor får en noget større forstørrelse på billedet af det, du fokuserer på. - Til gengæld kan man så ikke fokusere helt ud i horisonten, men det opdager man (på et tidspunkt), når man har glemt at tage Raynox´en af, og vil tage et billede af et bjerglandskab [Man tror, kameraet er gået i stykker og fokus-funktionen ikke virker mere ))) ]: "Hvad er nu dét for noget?" ... øh, nåh, det var bare Raynox´en, der sad foran. "Oukæiii! ".. ha.ha.

Dog skal det siges, at det jo er en slags billig nødløsning, så der kan blive noget slør i billedet ude i billedkanten, lige som farverne KAN flyde lidt ud (derude)

Men alt er jo en afvejning af pris sat ift udbytte.

Skal du have samme effekt (men samtidig en lidt bedre billedkvalitet, skal du mindst købe et spejlrefleks + en macrolinse til min. 10.000, - kr - sådan løst anslået pris.

Så har du lyst til at lege lidt med Macro og ikke skal lave "professionelle billeder", er den rimeligt god til forholdsvis få penge.

Jeg laver lige et par link til nogle eksempler, taget med et kompaktkamera og Raynox 250 sat foran:

Kameraet er Fuji X-S1 - og selv om det i sig selv har både Macro-funktion og Supermacro-funktion, er jeg bestemt kommet væsentlig "tættere på nu" - end før Raynox

Det vedhæftede billede af Bladhvepselarven:

Hovedet er ca 2-3 mm, sådan for at få lidt størrelsesfornemmelse på.

- se linket HER

Edderkoppen er "kun" ca 1 cm inkl ben - taget med blitz, inkl et særligt rør med sølvpapir (for at få blitzlyset sendt lige ned foran objektivet)

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Larvens hoved er ca 2-3 mm - og flere af de viste fotos er taget i efteråret - ikke alle med særlig godt lys [et problem, mit kamera lider under, da det ikke tager ret gode fotos over 200 ASE)

- se linket HER

med venlig hilsen Kjeld

Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS. (Hej Ella.

Jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke kender den 505-model, du nævner!

Men jeg har)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 09-03-13 kl. 18:11. Emne: Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS.
Som du kan se af Uffes links - og også dette her:

- se linket HER

.. er åbningsdiameteren yderst ikke så stor som selve objektivet på kameraet, men hvis man zoom´er samtidig, zoom´er man alt dette "væk".

Prisen på 250´eren er vist kun ca halv pris af den, Uffe linker til. Jeg gav selv kun 450 kr + fragt - men den er steget lidt, så vidt jeg husker - måske omkring de 650, - kr som et gæt.

- men til slut, om det virker på dit kamera, kan ingen jo garantere her "på afstand" ...

med venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#7 Kommentar postet d. 09-03-13 kl. 18:19. Emne: Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS.
Jeg har også forsøgt mig med almindelige filtre til at skrue foran på kameraet (ligesom UV-filter osv) - men de har alt for "ringe effekt" - Dem bruger jeg stort set ikke mere, da forstørrelsen i dem er for lille (selv om et sæt med 4 ringe kan sættes sammen)

mvh Kjeld

Besvar | Kommentér

#8 Kommentar postet d. 12-03-13 kl. 17:26. Emne: Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS.
Mange tak for forklaringer og link til jer begge to.

mvh

Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

#9 Kommentar postet d. 12-03-13 kl. 17:26. Emne: Køb af Macro linse til Canon Power Shot SX40HS.
Mange tak for forklaringer og link til jer begge to.

mvh

Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator