Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn Krone
Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved) (Læst 1303 gange) Postet d. 11-03-13 kl. 07:23
13/2. Denne vedbend klatrede højt op i enkelte træer i skoven tæt på parkeringspladsen ved Næstved Kommune. Ret imponerende dækkende træerne?

Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved) (13/2. Denne vedbend klatrede højt op i enkelte træer i skoven tæt på parkeringspladsen ved Næstved K)
Finn Krone har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (903 x 600)
Besvar | Kommentér

Finn Krone
#1 Kommentar postet d. 11-03-13 kl. 07:25. Emne: Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved)
Samme i Vejlø Skov ud til vandet 12/2?

Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved) (Samme i Vejlø Skov ud til vandet 12/2?)
Klik på billedet for original størrelse (896 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6839)
#2 Svar postet d. 11-03-13 kl. 08:56. Emne: Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved)
Umiddelbart var jeg ved at sige Irsk Vedbend, Hedera hibernica. Men da der er blomst/frugt med, kan det godt være Almindelig Vedbend. Bladene i toppen af Vedbend i blomstring er af anderledes udseende end blade ved grunden. Kaldes bladdimorfi. Men bladene på foto 1, hvor sad de?

Ole

Besvar | Kommentér

Palle Hansen

Svaraktivitet:

(16)
#3 Svar postet d. 11-03-13 kl. 08:57. Emne: Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved)
Du har selv svaret vedbend, jeg tror det er almindelig vedbend, Hedera helix. Det er de blomstrende skud du viser i nærbillede.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Finn Krone
#4 Kommentar postet d. 11-03-13 kl. 09:26. Emne: Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved)
Hej Ole og Palle

I begge tilfælde 1 3/4-2 1/4 m. oppe, taget med makroen.

Bladdimorfi kan også være forklaringen på min forvirring. Jeg syntes, de så lidt forskellige ud der to steder med en dags mellemrum. På Rådmandshave-udgaven (den øverste) sidder jeg lige og finder denne blomst/frugt.

De kan da heldigvis ikke løbe fra mig som insekterne plejer at kunne så de er der nok endnu.

Vh Finn

Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved) (Hej Ole og Palle

I begge tilfælde 1 3/4-2 1/4 m. oppe, taget med makroen. 

Bladdimorfi kan ogs)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6839)
#5 Svar postet d. 11-03-13 kl. 09:34. Emne: Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved)
Nu siger jeg kun Almindelig Vedbend.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#6 Kommentar postet d. 11-03-13 kl. 09:39. Emne: Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved)
Godt at få dem på plads med kommentarerne, der gør mig bedre gearet, næste gang jeg ser en, der ser anderledes ud Tak til jer begge!

Vh Finn

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 11-03-13 kl. 09:53. Emne: Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved)
Hej Finn

Man skændes om, om Almindelig Vedbend og Irsk Vedbend, det er to arter. Eller om det er to underarter af samme art. Og så er der desuden de havesorter, som ikke passer ind i systemet med kun to slags.

Jeg har den ide, at der findes mellemting imellem de to. Og at mellemtingene kunne være krydsninger. Jeg spurgte for et par år siden forfatteren til Vedbend-afsnittet i Flora Nordica (Bengt Jonsell) om problemet. Men det havde han ikke overvejet. Langt de fleste herbariebelæg kunne kaldes enten den ene eller den anden. Og det var godt nok til behandlingen i Flora Nordica.

Dette gælder osse for indsamlingerne til Atlas Flora Danica. Men der var nogle få, som ud fra bladform og behåringstype kunne være mellemting.

Din plante fra Vejlø Skov ligner fint den vilde danske Alm. Vedbend. Mens den fra Rådmandshave ser anderledes ud - og kunne måske være mellemtingen.

Men hvis mellemtingen er en steril artshybrid??

Videregående studier er ønskelige.

hilsen fra HENRY

PS: Nogle herbariesamlere gemmer kun de pæne eksemplarer som passer til systemet. For disse frimærkebotamikere skal have "den rigtige" til samlingen. Derfor ved vi ikke altid, hvor almindelige mellemtingene er ude i naturen.

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 11-03-13 kl. 10:01. Emne: Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved)
Forresten kunne det være rart at se grundbladene fra Vedbenden i Rådmandshave. Sommetider kan man kende Irsk Vedbend på grundbladene alene.

Hvis den er en "ren hibernica", så forklarer det jo, at den kan sætte frugt.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Finn Krone
#9 Kommentar postet d. 11-03-13 kl. 10:12. Emne: Hvilken plante i Rådmandshave (Næstved)
Hej Henry

Mange tak for den yderligere udredning. Selv i dette vejr må det være muligt at gøre i hvert fald denne obs. Jeg smutter nok lige forbi Rådmandshave

Det kunne måske være en idé at anskaffe mig en af planterne. Wikipedia siger i hvert fald "Vedbend anbefales af NASA forskere som indendørs potteplante, da den er særlig god til at rense luften for visse luftforurenende stoffer." - Måske god til at rense luften, når ungerne har skændtes engang imellem over en eller anden bagatel

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator