Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tom Smidth
alm bævretop? (Læst 726 gange) Postet d. 19-04-07 kl. 12:45
Denne brunlige bævretop ca 1½ cm stor er fundet på gammel løvtræsstamme i Bosserup skov 16/2 07

Jeg synes ikke selv den ligner alm. bævretop men nærmere en forkertfarvet klar bævretop.

Mine bøger (eller de fotos jeg har fundet på nettet) giver ikke nye ideer.

Hvad siger du?

alm bævretop? (Denne brunlige bævretop ca 1½ cm stor er fundet på gammel løvtræsstamme i Bosserup skov 16/2 07

J)
Foto: Tom Smidth
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 19-04-07 kl. 14:12. Emne: alm bævretop?
Klar Bævretop, Exidia nucleata, kan med alderen godt få et rødbrunligt skær - så mon ikke at det er den.

mvh

Ole

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 19-04-07 kl. 14:44. Emne: alm bævretop?
Nej det er ikke klar bævretop, for den mangle de sølvhvide kerner der altid er i disse svampe! Mon ikke bare det er en udspilet vandfyldt Almindelig bævertop.

Kommentér

Mathias Andreasen
#3 postet d. 19-04-07 kl. 16:38. Emne: alm bævretop?
Hej

Ja spörgsmålet er om den har hvidlig kerne.

Kernen er ikke altid i midten, og jeg syntes at se noget samlet hvidligt i området nederst på svampen. (Klar bävresvamp, Myxarium nucleatum)

Men det kan du nok selv bedst afgöre Tom.

Vh

Mathias

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 19-04-07 kl. 19:20. Emne: alm bævretop?
Bævretoppe er forbistret vanskelige når de er gamle og udsplattede, de flyder ud og får atypiske farver. Det er en Exidia sp. Tom, det er i hvertfald ikke ved siden af .

Kommentér

Tom Smidth
#5 postet d. 19-04-07 kl. 20:20. Emne: alm bævretop?
Samme dag fandt jeg både klar bævretop med den tvedelte hvide kerne og alm bævretop som jeg ikke husker med denne glinsende overflade men gerne med en lidt nubret overflade.

Det er ikke sikkert vi kan komme det nærmere end Exidia sp.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator