Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. november 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Andersen
Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz. (Læst 2850 gange) Postet d. 20-03-13 kl. 19:03
Når man fotograferer nærmere end 1:1 er problemet ofte der ikke er lys nok. Nu ser det ud til med den næste generation digitale spejlreflekser at man begynder at kunne tage uden blitz håndholdt. Men det kræver stadig stillesiddende modeller og masser af lys.

Her et eksempel fra i dag;

Et tomt æg af Det hvide W, hvor fornyligt det er blevet forladt.

Her har jeg taget 9 supermakro i dagslys fra højre med diodelys forfra til at opbløde skyggerne. Kameraet håndholdt, hvor front af objektiv med ringlys støtter på underlag.

Kamera, Canon 6D

Objektiv; Canon MP-E 65 mm med Canon 25 mm mellemring.

Amaran ringledlys + daglys.

ISO; 1600

Blænde; f/9

Lukketid, 1/10 sek.

Eskpk.; -0,7 trin

9 skud stacket i Helicon fokus.

Beskåret til det er 5 mm i bredde! 6:1X forstørrelse.

Jeg flyttede kamera med liveview slået til med 2x forstørrelse på skærm, og silent shutter i enkelskud mode. Det mest utrolige er at ens bevægelser kan korigere for så små afstande! Det kunne jeg ikke lave uden liveview!

Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz. (Når man fotograferer nærmere end 1:1 er problemet ofte der ikke er lys nok. Nu ser det ud til med de)
Foto: Lars Andersen
Kommentér

Martin Bjerg
#1 Kommentar postet d. 20-03-13 kl. 19:22. Emne: Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz.
Ja godt nok vildt med dine små damehænder. Eller også er Helicon Focus lavet af guder; det må jeg vist have fat i.

Kommentér

Lars Andersen
#2 Kommentar postet d. 20-03-13 kl. 19:35. Emne: Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz.
Her det samme foto i stor størrelse (1366 x 821 pixel nedskaleret fra 3064 x 1842 der er skåret ud af original på 5472 x 3648 pixel); - se linket HER

Kommentér

Lars Andersen
#3 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 14:24. Emne: Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz.
Her en Tæppeklanner som er ca. 2.6 mm stor.

Her har jeg taget 47 supermakro i dagslys fra venstre med diodelys forfra til at opbløde skyggerne. Kameraet håndholdt, hvor front af objektiv med ringlys støtter med finger på underlag imens jeg vipper udstyret tættere på under serieskud.

Kamera, Canon 6D

Objektiv; Canon MP-E 65 mm.

Amaran ringledlys + daglys.

ISO; 1000

Blænde; f/6.3

Lukketid, 1/40 sek.

Eskpk.; -0,3 trin

47 skud stacket i Helicon fokus.

Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz. (Her  en Tæppeklanner som er ca. 2.6 mm stor.

Her har jeg taget 47 supermakro i dagslys fra venstr)
Kommentér

Lars Andersen
#4 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 14:49. Emne: Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz.
billen kravlede rundt, så jeg måtte redigere imellem de enkelte 47 billeder for at få ben med. Her i stor størrelse; - se linket HER

Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 16:27. Emne: Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz.
God og spændende tråd, Lars.

Gode råd og ideer er altid velkomne - også selv om man ikke lige selv sidder med det "superudstyr", du er indehaver af.

mvh Kjeld

Kommentér

Lars Andersen
#6 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 16:56. Emne: Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz.
Rolig Kjeld, det er ikke superudstyr. Så skulle jeg skifte til Leica S serie med diverse adaptere og newport support udstyr. Det vil mangedobble prisen derudad mindst 10X!

Objektivet har jeg lånt. Og resten er billig nok.

Her ses udstyret; Canon 6D med Canon MP-E 65 mm med Canon 25 mm mellemring og Aperture Amaran Ledringflash.

Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz. (Rolig Kjeld, det er ikke superudstyr. Så skulle jeg skifte til Leica S serie med diverse adaptere og)
Kommentér

Lars Andersen
#7 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 17:24. Emne: Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz.
Her en anden opstilling med Canon 1D mark III med MP-E 65 mm med 25 mm mellemring. Canon Speedlite 430 EX flash kombineret med Aperture Amaran ledringflash med håndtag. Her kan det spasere derudad med 1.3 crop endnu tættere på. Her er der mere lys med flash support så at iso og blænde bliver bedre end forrige opstilling til stacking. Det skal afprøves de næste dages tid.

Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz. (Her en anden opstilling med Canon 1D mark III med MP-E 65 mm med 25 mm mellemring. Canon Speedlite 4)
Kommentér

Kjeld Brem
#8 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 19:43. Emne: Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz.

Kommentér

Stephan Pindstrup
#9 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 20:35. Emne: Makrofotografering under 1:1 x forstørrelser uden blitz.
Hej Lars

Vildt inspirerende med din beretning - fra en bruger af ordinær ringflash selv

Keep up the good spirit.

Mvh

Stephan

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator