Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Arkivering. (Læst 953 gange) Postet d. 21-03-13 kl. 16:53
Er der nogen der har et råd til hvordan man bedst kunne gemme sine billeder?.

F.eks efter art eller efter lokalitet.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup
#1 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 17:05. Emne: Arkivering.
Ændrer filnavn til dato & nr.

Gemmer basalt altid efter dato.

Håndplukker så nogenlunde efter Klasse: biller, sommerfugle ect.

Det fylder meget men er nogenlunde til at have med at gøre.

Vh Ole

Besvar | Kommentér

Per Hauge

Svaraktivitet:

(4)
#2 Svar postet d. 21-03-13 kl. 18:11. Emne: Arkivering.
Hej Kirsten

Jeg ændrer altid filnavn til datoformat + fortløbende nummer for pågældende dag + evt. dyreart + stedbetegnelse.

F.eks: 2013-03-21 (7), Musvåge, Kjellerup.

Derudover kopierer jeg de bedste over i diverse mapper: fugle, sommerfugle, pattedyr osv.

Du kan så altid via Windows søgefunktionen gå ind og søge på dato eller art eller sted, og så får du alt vedr. den pågældende dato / pågældende art eller pågældende sted frem.

mvh/Per

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#3 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 18:19. Emne: Arkivering.
Tak for gode forslag fra begge.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Martin Bjerg
#4 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 22:23. Emne: Arkivering.
Alt i mapper efter gruppe. Med art, dato og lokalitet på hvert billede. Billeder fra større ture sammen og med samme oplysninger.

Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen
#5 Kommentar postet d. 21-03-13 kl. 23:57. Emne: Arkivering.
Jeg gemmer i en mappestruktur, som stort set følger systemet her på F&N. Billederne kan efterfølgende gennemses i Windows Stifinder med de mest nødvendige oplysninger i bunden. Som det fremgår af vedhæftede billedeksempel, så ligger der nogle Word dokumenter sammen med billederne. Her noterer jeg forskellige data - levevis og artskendetegn m.m. som jeg kan indsamle. Det tager tid, men de er gode at have i en trængt situation.

VH/Mogens

Arkivering. (Jeg gemmer i en mappestruktur, som stort set følger systemet her på F&N. Billederne kan efterfølgend)
Mogens Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 559)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#6 Kommentar postet d. 22-03-13 kl. 12:20. Emne: Arkivering.
Hold da op, din metode er helt og aldeles identisk med min, Mogens. Det er som at se min egen stifinder Dog bortset fra oplysninger om lokaliteten, som jeg kan se er påført i en speciel filoplysning. Der har jeg ikke ligeså god en disciplin. I hvert fald ikke, når det kommer til andre grupper end planter, hvor jeg vedligeholder et regneark med diverse oplysninger.

Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen
#7 Kommentar postet d. 22-03-13 kl. 14:20. Emne: Arkivering.
Tak for blomsterne Stig. - Ja, orden er en god ting, når man har mange billeder eller blot filer. Jeg er desuden ved at lave en slags registrering, hvor jeg kan se, hvor mange familier, slægter og arter, der er i DK for en given orden. Det viste eksempel er for Araneae - Edderkopper, hvor vi skulle have 545 arter fordelt på 35 familier. Disse familier er så listet i det øverste regneark. De sorte tekster er de familier, hvor jeg selv har billeder. Den sorte tekst er samtidig et link til et internt regneark, hvor slægter og arter i den pågældende familie er listet - det nederste regneark. Den røde tekst yderst til højre i det nederste regneark er eksterne og interne links, så jeg hurtigt kan finde de pågældende noter.

Som nævnt i #5, så tager det lidt tid at få op og køre, men når man er så langt, så er det altså ret fedt. Desuden er jeg i den heldige situation, at det jeg har rigtig meget af, netop er tid - folkepensionist, og den skal jo helst gå med noget fornuftigt, indtil det bliver insektvejr igen

God Weekend/Mogens

Arkivering. (Tak for blomsterne Stig. - Ja, orden er en god ting, når man har mange billeder eller blot filer. Je)
Mogens Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (786 x 385)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator