Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Sonniks
Skimmel eller? (Læst 648 gange) Postet d. 24-03-13 kl. 23:03
Jeg fandt, hvad jeg selv tænkte var spind fra et insekt eller en spindler og startede en tråd i Insektforum, men nu er det foreslået, at det kunne være noget skimmelmycelium

- se linket HER Kan det be- eller afkræftes?

Mvh. Michael

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#1 Svar postet d. 04-04-13 kl. 20:45. Emne: Skimmel eller?
Det er svært at vurdere konsistensen af svampen på billedet men det kunne være kæmpe barksvamp.

Den kan kendes på at den danner stearin agtige hinder som ofte overvokser både ved, bark og førne omkring nåletræs stubbe/grene.

Så kom med lidt mere beskrivelse af svampen (trådet, fast, hård, let løsnende osv.)

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#2 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 21:50. Emne: Skimmel eller?
Tak for indlægget!

Konsistensen er fint trådet, som vat eller candyfloss, dog uden at være klistret. Når man berører, klæber det dog let sammen. Ikke fast eller stearinagtig. Jeg er selv i tvivl om det overhovedet er en svamp, ligner ikke noget jeg har set før. På den anden side er jeg, som blank nybegynder på feltet, gentagne gange i svampeatlas blevet overrasket over, hvordan barksvampe kan tage sig ud.

Jeg har gemt noget materiale, hvis det ku bringe sagen videre.

Mvh. Michael

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#3 Svar postet d. 08-04-13 kl. 06:07. Emne: Skimmel eller?
Jeg tror ikke vi er i svamperiget.

Jeg kan i hvert tilfælde ikke komme på noget brugbart

VH

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#4 Kommentar postet d. 08-04-13 kl. 12:23. Emne: Skimmel eller?
Tror du har ret. Det er nok noget i dyreriget

Tak for dine svar!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator