Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. juli 2020
 

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer


Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

 Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henry Nielsen
Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm? (Læst 1293 gange) Postet d. 31-03-13 kl. 12:01
I anledningen af uenighed om anvendelsen af korrekt internationalt artsnavn på tamdyr og deres vilde stamform - se linket HER er jeg kommet ind på emnet Silkesommerfugl (i trådens #4).

Den er meget forskellig fra sin vilde stamart, som kan anses for at være Bombyx mandarina. (Der er beskrevet flere nyere vildarter i slægten.) Bl.a. fordi den domesticerede silkesommerfugl er så anderledes, så er det sædvanlige "latinske" artsnavn til Silkeorm: Bombyx mori.

Har man mon her et eksempel på, at et tamdyr er blevet så afvigende fra sin vilde stamart, at der er begrundelse nok til, at anse tamdyret for at være blevet til en helt ny art - alene igennem avl?

Det skal lige indskydes, at der kan være en fælde indbygget i spørgsmålet. Såfremt da opinion 2027 - se linket HER i den zoologiske kode for videnskabelig navngivning har gyldighed i dette tilfælde. Men det har opinion 2027 vist nok ikke. I hvert fald ikke, hvis den tamme Silkesommerfugl virkelig er blevet til en ny art ved avl - altså til en art, der ikke kan betragtes som værende den, fandtes ude i naturen. Men er Silkeorm mon blevet til en "overnaturlig" art?

hilsen fra HENRY

PS: Dette spørgsmål kunne have været stillet i kategorien "Udenlandsk Natur", men mon ikke flere lepidopterologi-taxonomer ser det her?

Besvar | Kommentér

Magnus Vest Hebsgaard

Svaraktivitet:
    
(1939)
#1 Svar postet d. 31-03-13 kl. 15:00. Emne: Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm?
Hej Henry,

Der har været en del bøvl om netop dette, men det korrekte navn er Bombyx mori, Silkesommerfugl eller Silkeorm. Den er en selvstændig art, som sammen med Bombyx mandarina (der stadig lever vildt i naturen) tilhører familien "Ægte Silkesommerfugle", som kun rummer dé to arter. Mori er arten som for tusindvis af år siden blev storindsamlet i Kina til industriel silkeproduktion, og derved uddøde i naturen. Mandarina har været brugt til silkeproduktion, men ikke i så vidt omfang som mori. Jeg tror ikke på, at en ny insektart kan udvikles gennem 5000 år. Der skal simpelthen mere til. Også for en art som mori, der har været udsat for så meget indavl, at den til sidst har mistet evnen til at flyve (i hvert fald hannen).

Mvh.,

Magnus

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 31-03-13 kl. 16:23. Emne: Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm?
Hej Magnus

Tak for svaret. Jeg lader det hænge i nogle dage, for at høre om der kommer flere indspark.

Det lyder mærkeligt, at arten Bombyx mori har levet ude i naturen. Så må arten da have fungeret noget anderledes, end den gør i vore dage.

Engelsksproget Wikipedia regner med en fem-ti arter af slægten Bombyx. - se linket HER Kunne det mon alligevel ikke være en af dem, der er den ægte vilde forfader til Silkeorm?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Magnus Vest Hebsgaard
#3 Kommentar postet d. 31-03-13 kl. 16:43. Emne: Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm?
Hej Henry,

Som jeg skrev: Bombyx mori ER Silkesommerfuglen, så ikke noget med nogen forfader Det er stadig den samme art som for nogle tusinde år siden, hvor den endnu levede vildt i naturen.

Men jeg kan ikke lige gennemskue, hvorfor det lyder mærkeligt, at mori har levet vildt i naturen (?).

Men du har ret i dét med artsantallet. Der er tilsyneladende 8, og ikke 2 arter.

Mvh.,

Magnus

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 31-03-13 kl. 17:53. Emne: Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm?
Hej igen, Magnus

Den danske udgave af Wikipedia - se linket HER har flg. oplysning om den "tæmmede variant" af Silkesommerfugl:

"Den kan ikke flyve, og den har mistet frygten for rovinsekter. Disse forandringer har gjort dens overlevelse fuldstændigt afhængig af mennesker.[1]"

Så denne udgave af Silkesommerfugl kan næppe leve vildt, ude i naturen. Og det er vel netop denne udgave, der hedder Bombyx mori til artsnavn?

Dansk Wikipedia nævner også en "vildtlevende form" af Silkesommerfugl - uden at give denne form noget internationalt artsnavn. Så det er spørgsmålet, hvad der dér menes med udtrykket "vildtlevende form". Jeg havde forstået ud fra engelsksproget Wikipedia, - se linket HER at den "vildlevende form" af Silkesommerfugl sædvanligvis går under artsnavnet Bombyx mandarina. Hvilket netop er anledningen til min undren over brugen af to artsnavne til den samme biologiske art. Så der må vel være en fejl et sted?

Er der da nogen kilder, hvor vildtlevende medlemmer af slægten Bombyx, direkte omtales under artsnavnet Bombyx mori?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Magnus Vest Hebsgaard

Svaraktivitet:
    
(1939)
#5 Svar postet d. 31-03-13 kl. 20:39. Emne: Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm?
Hej igen Henry,

For 5000 år siden opdagede kineserne at kokonerne af Bombyx mori (som er en selvstændig art der ingenting har at gøre med Bombyx mandarina, udover de er beslægtede, og som var en vildtlevende art længe før den blev holdt som "husdyr") kunne bruges til fremstilling af fint tøj/stof (silke). Gennem et par tusinde år storindsamlede man derfor eksemplarer af arten til silkeproduktion. Til sidst udryddede man arten i naturen. Det er vist et par hundrede år siden, den sidst er fundet i naturen. Efterhånden som det blev sværere og sværere at finde arten i naturen (den blev jo indsamlet i stor stil) lærte man at klække arten gennem flere generationer i fangeskab. Derved blev avlsdyrene langsomt indavlede, og deres vingemuskulatur skrumpede ind, hvorved de mistede flyveevnen. [Det er vel dét der i Wikipedia-artiklen menes med, at arten i dag ikke kan overleve uden mennesker]. Men det er stadig samme art som før man begyndte at producere silke, da arten var vildtlevende.

Der findes i alt 8 arter af familien Silkesommerfugle. Bombyx mori er én, Bombyx mandarina er en anden. Man har forsøgt sig med silkeproduktion på flere af disse, men kun mori er egnet. Så når navnet "Silkeorm" dukker op, drejer det sig kun om Bombyx mori. Bombyx mandarina kan dukke op med navnet "Silkesommerfugl", men det skyldes at den tilhører natsommerfuglefamilien "Silkesommerfugle", ikke at den bruges til silkeproduktion.

Den danske Wikipedia-artikel virker i øvrigt som om den er skrevet af en person uden videre kendskab til emnet, og til sommerfugle generelt.

Mvh.,

Magnus

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:
    
(6119)
#6 Svar postet d. 01-04-13 kl. 20:45. Emne: Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm?
Jeg forstår ikke helt, hvorfor du kan udtale dig så skråsikkert Magnus. Jeg har også tidligere læst, at stamformen til den domesticerede silkesommerfugl var uddød, men jeg synes nu, at de molekylære studier, der konkluderer, at B. mandarina er stamformen, virker ret overbevisende.

Det er i øvrigt ikke rigtigt, at kun B. mori udnyttes til silke, både i Kina og i Indien udnyttes andre arter både B. mandarina, B. textor og visse saturnider til produktion af "wild silks" ved indsamling af kokoner i naturen, og én art (Samia cynthia, Saturnidae), er endda domesticeret i et vist omfang.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 09:18. Emne: Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm?
Tak for de grundige svar.

Men skønt jeg har hurtiguddelt grønne flag, er jeg i anden omgang alligevel ikke tilfreds - nu efter nærlæsning af svarene. Og jeg er rigtig glad for Jans skepsis, men deri ligger heller ikke nogen afgørelse - eller nogen henvisning til en standard-referenceliste over godkendte arter af slægten Bombyx.

Der er uenighed rundt omkring på internettet om, hvorvidt såkaldt Bombyx mandarina er den vilde stamform til Silkeorm. Eller ej.

F.eks.: - se linket HER

Her i linket skriver man, at den domesticerede Silkesommerfugl hedder Bombyx mori. Og at dens vilde forfader hedder Bombyx mandarina. Der bruges artsnavne for dem begge! Ude til højre på siden er en liste over de ni accepterede arter i slægten Bombyx, hvor artsnavnet B. mori er med - men ikke navnet B. mandarina! Dette kunne være fordi, de er blevet slået sammen til én art?

Jeg mangler en henvisning til, at det er blevet konstateret som en direkte fejl, når nogen har regnet Bombyx mandarina for at være den vilde forfader til den tæmmede Silkeorm. Jeg kender nemlig ikke den gængse faglitteratur, og ved ikke, hvor man kan slå dette op i troværdige kilder.

Opinion 2027 - se linket HER i tilknytning til ICZN har ganske vist opregnet Bombyx mandarina som værende artsnavnet på den vilde stamform til Silkeorm, blandt 17 artsnavne til tamdyr. Men der er mindst een anden fejl blandt disse 17 navne, så antagelsen om, at Bombyx mandarina er Silkeormens vilde stamart, kunne sagtens være forkert.

Er antagelsen dét?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#8 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 13:12. Emne: Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm?
Hej Henry,

Jeg mener ikke ICZN''s case 3010, opinion 2027 tager stilling til, om Bombyx mandarina er den "vilde stamart" til den domesticerede Bombyx mori, hvis det er dét du mener med "antagelsen".

Det ICZN tager stilling til er, at hvis man som taxonom opfatter den vildtlevende Bombyx mandarina som samme art som den domesticerede B. mori, så er det gyldige navn for den vildtlevende stadig mandarina, selvom mori er et ældre navn.

hilsner, Jørn

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#9 Kommentar postet d. 07-04-13 kl. 16:28. Emne: Hvad er det korrekte artsnavn på en Silkeorm?
Hej Jørn

Du har helt ret!

Opinion 2027 til sag nummer 3010 afgør ikke, om Bombyx mandarina er den samme art som Bombyx mori. Men såfremt en kompetent taxonom mener, at de to er samme art, så har 2027 konsekvenser for den navngivning, som vedkommende skal anvende om denne fællesart af Bombyx.

Alligevel vil jeg læse opinion 2027, således at den lægger sagen an, som om begrebet Bombyx mandarina er den sandsynligste hypotese om en eventuel vild stamart til Bombyx mori. For jeg forstår Opinion således, at hvis de to begreber går hen og bliver til een og samme art, så skal den "dyrkede" udgave af Silkeorm ind under artsnavnet Bombyx mandarina.

Siden flertallet ikke ser ud til at gøre sådan, så er der vel nogen der har fundet ud af, at Bombyx mandarina alligevel ikke er den vilde stamart til Bombyx mori. På trods af, at netop dette lægges der op til i opinion 2027. Og på trods af, at man kan finde denne antagelse serveret flere steder på internettet.

Så det hele tyder på, at Magnus har ret i, at Bombyx mori alligevel er en selvstændig art forskellig fra B. mandarina. Hvem har fundet ud af det?

hilsen fra HENRY

PS: De fleste artspar i opinion 2027 virker som rimelige antagelser. Men der er vist noget om, at den vilde art af Marsvin, Cavia aperea, alligevel ikke er stamform til tamdyret Cavia porcellus, skønt dette er der ellers lagt an til i 2027. Så dette er velsagtens en fejl. Men hvem VED det?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

 Næste side | >>




Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?



Klik på billedet for mere information





Klik her for avanceret søgning i observationerne


Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator