Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. november 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Navn Forum -> Laver -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erland Nielsen
Anholt, Lav-Tur (Læst 4296 gange) Postet d. 03-04-13 kl. 13:27
Jeg har brugt to hele dage i påsken på at se på lav på Anholt. Anholt er større end jeg forestillede mig, eller sagt med andre ord, jeg fik set mindre end jeg havde planlagt. Det tager tid at komme rundt på øen, og selv med cykel når man ikke langt. Man skal gå rundt i landskabet, først og fremmest på stierne og hjulsporene, som forbinder den sydlige del med byen og havnen, til den nordlige del med fyret.

Her en lille billedserie med lav og landskab. Eventuelle arts-diskussioner kan blive oprettet i seperate tråde.

Først et billede af Etage-Bægerlav (Cladonia cervicornis). På F&N er en underart af denne oprettet, men billederne ligner ikke. Jeg tror der er mange fejlbestemte. Den danske "Lichen-checklist" indeholder kun arten, ikke nogen opsplitning i underarter. Men er bægerlav med etagetendenser er vist blevet ophøjet til egen art, således er der måske er to, også i Danmark.

mvh

Erland

Anholt, Lav-Tur (Jeg har brugt to hele dage i påsken på at se på lav på Anholt. Anholt er større end jeg forestillede)
Erland Nielsen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Erland Nielsen
#1 Kommentar postet d. 03-04-13 kl. 13:43. Emne: Anholt, Lav-Tur
Rettelse til sidste linie:

Men en bægerlav ..... (en, ikke er)

Her er et billede mere, samt link til højere opløsning af billederne:

- se linket HER

- se linket HER

Anholt, Lav-Tur (Rettelse til sidste linie:
Men en bægerlav ..... (en, ikke er)

Her er et billede mere, samt link)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#2 Kommentar postet d. 03-04-13 kl. 15:52. Emne: Anholt, Lav-Tur
Ja, det ser fint ud, Erland.

Ole

Kommentér

Erland Nielsen
#3 Kommentar postet d. 03-04-13 kl. 16:54. Emne: Anholt, Lav-Tur
Tak Ole.

Anholt og mountain bikes er ikke en god kombination. Man kan køre rundt og ødelægge lav som tager en del år for at gro op igen. Jeg undlader at køre i lav og planter, og må så give op og gå videre, når der bliver for meget sand på stien. Desuden må man så sætte sine fodspor varsormt, for der er virkeligt meget lav.

Rygsækken er tung, inklusiv trebenet fotostativ og stor 300 mm tele. Jeg fotograferede lav og landskab med 24, 180 og 300 mm. Dertil lidt med 50 mm. På billedet her er anvendt 24 objektiv ved f/16.

Anholt, Lav-Tur (Tak Ole.
Anholt og mountain bikes er ikke en god kombination. Man kan køre rundt og ødelægge lav so)
Klik på billedet for original størrelse (700 x 467)
Kommentér

Erland Nielsen
#4 Kommentar postet d. 03-04-13 kl. 17:21. Emne: Anholt, Lav-Tur
Her en mosaik af flere bægerlav og en tjørnelav.

Anholt, Lav-Tur (Her en mosaik af flere bægerlav og en tjørnelav.)
Kommentér

Erland Nielsen
#5 Kommentar postet d. 03-04-13 kl. 19:21. Emne: Anholt, Lav-Tur
Jeg skulle nok have skrevet Cladonia og ikke bægerlav i forrige indlæg. Der ses jo Rensdyrlav.

Forøvrigt skal diskussioner af arter måske nok klares i separate tråde, men skriv endeligt hvis du er sikker på en art.

Når man går i Ørkenen kan man hallucinerer, og befinde sig med hovedet i en miniatureverden.

Anholt, Lav-Tur (Jeg skulle nok have skrevet Cladonia og ikke bægerlav i forrige indlæg. Der ses jo Rensdyrlav.

Fo)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Kommentér

Erland Nielsen
#6 Kommentar postet d. 03-04-13 kl. 19:48. Emne: Anholt, Lav-Tur
Jeg fandt ikke mange sten på Anholt, men måske jeg var de forkerte steder på øen. Men her en detalje af en fin lav på sten.

For hele billedet, i op til 1500 pixels billedbredde:

- se linket HER

Anholt, Lav-Tur (Jeg fandt ikke mange sten på Anholt, men måske jeg var de forkerte steder på øen. Men her en detalje)
Klik på billedet for original størrelse (686 x 457)
Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 Kommentar postet d. 04-04-13 kl. 09:35. Emne: Anholt, Lav-Tur
#6. Rhizocarpon geographicum.

Vi er ganske enige om, at man skal træde varsomt, når man går i lavrige områder. Men du medvirker alligevel til spredning af laverne, da de små stykker kan vokse videre hver for sig.

Ole

Kommentér

Erland Nielsen
#8 Kommentar postet d. 04-04-13 kl. 16:03. Emne: Anholt, Lav-Tur
Tak for art og interessant oplysning Ole.

Når man fotograferer en rensdyrlav kan det være en fordel at udse sig et plant og pænt område på "totten". Så kan dybdeskarpheden inkludere det meste af lavens "overflade", og forstyrrende elementer som misdannede eller knækkede lav-grene samt græsstrå kan undgås. Man kan med fordel vælge ikke at fotografere med alt for stor forstørrelse, idet man hurtigt vinder dybdeskarphed med lidt større afstand til motivet.

Her en Cladonia af rensdyrlav-typen. Næste indlæg vil vise en 100 % detalje fra billedet (taget med 180mm, f/16, 1/60 s, iso 100).

Anholt, Lav-Tur (Tak for art og interessant oplysning Ole.

Når man fotograferer en rensdyrlav kan det være en ford)
Kommentér

Erland Nielsen
#9 Kommentar postet d. 04-04-13 kl. 16:05. Emne: Anholt, Lav-Tur
Her udsnit fra forrige billede. Grenenes "stritten i samme retning" indikerer at det ikke er Cladonia portentosa. Jeg skal have fundet ud af hvilken det så er.

Anholt, Lav-Tur (Her udsnit fra forrige billede. Grenenes "stritten i samme retning" indikerer at det ikke er Cladoni)
Klik på billedet for original størrelse (768 x 642)
Kommentér

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator