Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilken svamp ? (Læst 873 gange) Postet d. 11-04-13 kl. 17:22
Jeg ved godt, at denne denne svamp sikkert forlængst har overskredet sidste salgsdag, og at den hverken kan eller skal obses, men måske kan den alligevel bestemmes, for jeg synes den erlidt speciel.

Set forleden dag ved Køge Sydstrand på en lysåben, relativt tør strandeng,. Hat ca. 3 cm Ø, stok ca. 5 cm høj. Hele svampen tør. - måske pga alder.

Hvilken svamp ? (Jeg ved godt, at denne denne svamp sikkert forlængst har overskredet sidste salgsdag, og at den hver)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 11-04-13 kl. 17:24. Emne: Hvilken svamp ?
Det specielle ved svampen - for mig - er undersiden, for selvom den umiddelbart lignede en almindelig lamelsvamp, viste det sig, at undersiden mere så ud som noget rørhat. Kan det måske hjælpe til en bestemmelse?

Hvilken svamp ? (Det specielle ved svampen - for mig - er undersiden, for selvom den umiddelbart lignede en almindeli)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 11-04-13 kl. 18:20. Emne: Hvilken svamp ?
Jeg er ved nærmere eftertanke kommet frem til, at det vel er noget stilkpore-noget ?

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#3 Svar postet d. 11-04-13 kl. 19:00. Emne: Hvilken svamp ?
Det må være en vinter stilkporesvamp

VH Lise

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#4 Kommentar postet d. 11-04-13 kl. 21:42. Emne: Hvilken svamp ?
Der må have været noget ved nedenunder.

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 11-04-13 kl. 21:59. Emne: Hvilken svamp ?
Erik, det kan jeg ikke afvise, men det var ikke umiddelbart synligt eller mærkbart, da jeg trak svampen op for at fotografere undersiden. Der var dog kun ganske kort hen til en lille klat skov.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 11-04-13 kl. 22:27. Emne: Hvilken svamp ?
Hej Gerner

Læg den fluks ind på svampeatlas

Det kunne sagtens være Polyporus rhizophilus, en amerikansk art der endnu ikke er rapporteret fra Danmark men for nylig fra Sverige. Det er en ganske lille sag, knyttet til græsser

vh, Torbjørn

Jeg er meget spændt på resultatet - bør samles ind hvis det ikke allerede er sket!

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(7)
#7 Svar postet d. 12-04-13 kl. 10:27. Emne: Hvilken svamp ?
Det er en melding Torbjørn - og da ikke helt umulig. Jeg synes nu godt nok denne her ser typisk vinter-stilkporesvampeagtig ud, og tror der har ligget en pind. Men det kan måske undersøges dybere.

vh Jacob

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 12-04-13 kl. 11:44. Emne: Hvilken svamp ?
Jeg synes den er meget spinkel, men jeg ved godt at Polyporus rhizophilus tillige skal være meget lille (hat 2-3 cm bred, såvidt jeg lige husker). Porerne forekommer mig at være usædvanligt fjerne, men det er ikke nødvendigvis en skillekarakter fra P. rhizophilus.

Det må komme an på en prøve, hvis Gerner kan skaffe materiale kan det vel afgøres Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#9 Kommentar postet d. 12-04-13 kl. 15:16. Emne: Hvilken svamp ?
Tak for alle indlæggene. Det kunne da være spændende at finde en ny art, men det har jeg jo nok ikke i denne omgang. I hvert fald finder vi ikke ud af det, for jeg har i regnvejret været ude og kigge efter den, og jeg fandt den ikke. Til gengæld fandt jeg på stedet - måske der, hvor svampen havde stået, i hvert fald tæt på - en grenstump næsten helt begravet i græs og mos, så det er sandsynligt, at svampen kan have siddet på en sådan gren.

Det er godt nok ærgerligt, at jeg ikke tog den med mig forleden, men jeg anså den for en af "små brune", der ovenikøbet var gammel og affældig, så derfor lod jeg den ligge. Det var først senere, jeg blev opmærksom på, at den havde porer i stedet for lameller.

Mon ikke jeg nu kan gå ud fra, at det er vinter-stilkporesvamp ?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator