Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Annemette N.Jensen
Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål? (Læst 1955 gange) Postet d. 13-04-13 kl. 22:44
Jeg fandt disse vækster den 23-3-13 vist på Pil.

Det var Sprækkehinden jeg fotograferede ,men opdagede så disse små lyserøde dimser,da jeg up-loadede fotos-

I dag så jeg en tråd og tænkte,aha og måske

- se linket HER

Jeg vil forsøge at finde dem igen,hvis jeg kan-

Beklager den ringe billedkvalitet,men jeg blev altså så spændt

Hilsen

Annemette

Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål? (Jeg fandt disse vækster den 23-3-13 vist på Pil.
Det var Sprækkehinden jeg fotograferede ,men opdag)
Annemette N.Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (775 x 484)
Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#1 Kommentar postet d. 13-04-13 kl. 22:44. Emne: Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål?
28-3- var det

Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål? (28-3- var det)
Annemette N.Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (775 x 480)
Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#2 Svar postet d. 13-04-13 kl. 23:03. Emne: Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål?
Det kunne det meget vel være

VH

Tom

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#3 Kommentar postet d. 13-04-13 kl. 23:07. Emne: Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål?
Mange Tak for respons,Tom

Så ved jeg ,hvad jeg skal i morgen

Ud at finde dem igen,lave nye fotos og tage belæg!

Annemette

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#4 Svar postet d. 14-04-13 kl. 06:14. Emne: Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål?
Hej Annemette, det ligner meget knippe-læderskål, er værten pil bør den kunne godkendes uden videre så typisk den ser ud.

Den anden svamp ligner mere corticium roseum end sprækkehinde men det forudsætter også pil og et mikroskop.

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 14-04-13 kl. 08:23. Emne: Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål?
Hej alle

Ifølge Funga Nordica er der 4 arter i Norden, hvoraf de 3 kan forekomme på pil! Hertil kommer at Knippe-Læderskål kun nævnes i forbifarten, og reelt set ikke kan udnøgles i denne bog. Samtidig nævnes det at systematikken trænger til en grundig revision, derfor må forsigtighed være pkrævet!

I lighed med svampeatlas må det efter min mening stadig være et krav at sporerne (og ydersidens hår) bør mikroskoperes for at sikre at det i det mindste er den art som bærer dette navn i svampeatlas.

Jeg er enig med Thomas i at barkesvampen ikke kan være Sprækkehinde, men rimeligvis Corticium roseum, men begge bør mikroskoperes.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Annemette N.Jensen
#6 Kommentar postet d. 14-04-13 kl. 10:17. Emne: Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål?
Hej Thomas og Thorbjørn

Tak for svar.

Thomas,hvis det lykkes mig at finde denne gren igen,så kontakter jeg dig,for mikroskopi,hvis dette er ok?

Jeg er enig i at den lyserøde ikke er Sprækkehinde,derfor har jeg heller ikke indtastet den-Farven er forkert,tykkelse etc.

Den I her nævner kender jeg ej,men det er sikkert rigtigt-

Hilsen

Annemette

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#7 Svar postet d. 15-04-13 kl. 11:59. Emne: Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål?
Hej Annemette, du må gerne sende. Kommer jeg i tvivl lægger jeg fundene på atlas.

Hej Torbjørn, knippe-læderskål - Merismodes fasciculata hedder confusa i Funga Nordica

Om urte-læderskål (Merismodes granulosa) har atlas følgende tekst. Enkeltsiddende, brun, læderskål med store sporer (ca. 12 x 6,5 µm) - på både grove urter og på bark af løvtræer.

Disse er ikke enkeltsiddende.

Merismodes ochracea er fundet 2 gange i Danmark (svampe atlas) men ikke nævnt i funga nordica. Ingen billeder i atlas, men har googlet mig frem til dette - se linket HER Om den er rigtigt bestemt aner jeg ikke.

Almindelig læderskål har jeg selv fundet på pil og mener at kunne genkende da den er tæppedannende og ikke danner knipper. I Elisabeths tråd var jeg lidt i tvivl om dette punkt og tilbød derfor at undersøge dem nærmere - se linket HER

Vedr. Annemette´s læderskål plejer de at bliver godkendt som knippe udfra billeder som det ovenfor, derfor mit svar her.

Flere input er velkommende.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 15-04-13 kl. 12:11. Emne: Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål?
Hej Thomas

Ifølge Funga nordica 2 er det ikke afklaret om confusa og fasciculata er en eller to arter!

Men det vigtigste i min betænkelighed er at gruppen er dårligt kendt, derfor kan vi ikke blot regne med at noget der ligner fasciculata også ER denne art! Derfor er det på sin plads både at skulle undersøge hårene og sporerne. Da jeg ikke kender fasciculata, vil jeg gerne mikroskopere begge dele for at få et forhold til arten!

Jeg kender kun den almindelige M.anomala af selvsyn.

vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#9 Kommentar postet d. 15-04-13 kl. 12:18. Emne: Kan disse mikroorganismer være Knippe-Læderskål?
Her mit fund af almindelig læderskål, - se linket HER

Læssøe beder ganske vist om at de bliver tjekket, men jeg har senere fået knippedannende læderskåle på pil godkendt som knippe-læderskål uden mikroskopiering og disse var jo netop ikke knippedannende men skulle tjekkes pga. værten (pil)

Almindelig læderskål på bøg går også rent igennem atlas validering.

Både almindelig og knippe-læderskål er lette at mikroskopierer så hvis artkoordinator (Torbjørn Borgen) foretrækker mikroskopiering af disse modtager jeg gerne materiale fra interesserede.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator