Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Trine Marit Hede
Er det Krølhåret Pragtbæger? Eller Skarlagen-Pragtbæger? (Læst 583 gange) Postet d. 15-04-13 kl. 21:04
Det er så svært at se forskel, men måske er der nogen, som har et godt tip ud over mikroskopi.

Fundet er gjort lørdag den 13 april 2013. Troldhedestien ved Ferup, nær Kolding.

Kun 4 stykker røde pletter lyste i det grønne mos og nye anemoner.

Er det Krølhåret Pragtbæger? Eller Skarlagen-Pragtbæger? (Det er så svært at se forskel, men måske er der nogen, som har et godt tip ud over mikroskopi.

Fu)
Foto: Trine Hede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 15-04-13 kl. 23:05. Emne: Er det Krølhåret Pragtbæger? Eller Skarlagen-Pragtbæger?
Hej Trine

Velkommen til F&N!

For at sandsynliggøre om det er den ene eller den anden af de to arter er det nødvendigt at vide om jordbunden er fugtig eller tør, hvilke træarter der stod i umiddelbar nærhed, samt evt. noget ok jordbunden.

Når det er sagt, så er Skarlagen-pragtbæger langt den sjældneste af dem, den vokser typisk under bøg på relativt tør, kalkrig muldbund!

med venlig hilsen

Torbjørn Borgen, artskoordinator

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 22-04-13 kl. 10:45. Emne: Er det Krølhåret Pragtbæger? Eller Skarlagen-Pragtbæger?
Hej Trine

Tak for materialet som jeg modtog umiddelbart før jeg skulle væk i weekenden. Det er alligevel Krølhåret Pragtbæger. Lidt overraskende var materialet knapt modent, men der var alligevel ingen tvivl da jeg fik den under mikroskopet!

venligst, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator