Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
Hvilken svamp på en kræftknude? (Læst 1615 gange) Postet d. 15-04-13 kl. 22:26
På vores nye ejendom står et æbletræ med en kræftknude. på undersiden af denne vokser en svamp - hvad kan det være?

Hvilken svamp på en kræftknude? (På vores nye ejendom står et æbletræ med en kræftknude. på undersiden af denne vokser en svamp - hva)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1736 x 1466)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 15-04-13 kl. 22:26. Emne: Hvilken svamp på en kræftknude?
-

Hvilken svamp på en kræftknude? (-)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (764 x 870)
Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#2 Svar postet d. 16-04-13 kl. 19:27. Emne: Hvilken svamp på en kræftknude?
Hej Eva!

Jeg kender godt fornemmelsen.

Du står foran en ukendt barksvamp som du ikke umiddelbart kan sætte navn på. Det kunne være rigtig rart at vide hvad det er. Problemet med langt de fleste barksvampe er blot at der skal en del arbejde til for blot at nærme sig en slægt.

Mange barksvampe er på dette tidspunkt af året forbi sidste salgsdag og så forsvinder mange af de kendetegn som ellers kan bruges.

I svampe nr. 62 fra 2010 (fra Foreningen til Svampekundskabens fremme) har Jacob Heilmann-Clausen lavet en meget fin intro til barksvampe.

Brug sommeren til nogen af de mange andre svampe og når efteråret går på hæld og du har tæsket artiklen igennem nogle gange, så er du betydeligt bedre rustet til at kaste dig ud i barksvampene.

Alt dette er ikke skrevet for at skuffe dig eller for at nægte dig et navn. Det er kun fordi det er det bedste svar jeg kan give dig, og fordi du så formodentlig selv bliver dygtigere.

God jagt

Tom

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 16-04-13 kl. 19:34. Emne: Hvilken svamp på en kræftknude?
Hej Tom

Mange tak for dit svar. Ja nu da jeg er flyttet og kommet lidt til ro igen må jeg vist hellere se at blive medlem af Foreningen til Svampekundskabens fremme igen. Det gik fløjten i forbindelse med skilsmissen

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#4 Svar postet d. 17-04-13 kl. 19:44. Emne: Hvilken svamp på en kræftknude?
Det er en rigtig god ide at blive medlem.

Så kan det være at vi ses derude på en af foreningens mange ture

VH

Tom

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#5 Kommentar postet d. 17-04-13 kl. 22:48. Emne: Hvilken svamp på en kræftknude?
Der er desværre ikke så mange ture i det Sønderjyske

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#6 Svar postet d. 18-04-13 kl. 10:56. Emne: Hvilken svamp på en kræftknude?
Nej, det er lidt tyndt.

Der var en uges svampeatlas lejr i Augustenborg sidste år, netop fordi det var lidt småt med indberetninger. Der er jo masser af gode skove både i Sønderjylland og på Als, så måske skal du efterlyse nogle at tage på tur med. Det er jo slet ikke utænkeligt at finde 3-4 andre og fylde en bil og så se hvad jeres fælles viden kan medføre.

Jeg er sikker på at i nok alle bliver klogere af sådan en tur

VH

Tom

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator