Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

Næste side | >>

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Er det en variant af Andrena fulva? (Læst 4561 gange) Postet d. 16-04-13 kl. 21:54
Jeg har set flere af denne slags bier for flere dage siden i kvarteret på Perlehyacint. I dag var der tre, som fløj rundt i Vinca-blomsterne i min have. De ligner Andrena fulva på bagkroppen. Men forkroppen har sort pels, og det har jeg ikke set på fulva før. Så er det en variant eller en helt anden art.

Pelsen er ikke slidt af, så det skulle være det nøgne scutellum man ser.

Odense, 16-04-13

Er det en variant af Andrena fulva? (Jeg har set flere af denne slags bier for flere dage siden i kvarteret på Perlehyacint. I dag var de)
Foto: Anni Lene Nielsen
Klik på billedet for original størrelse (750 x 608)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#1 Kommentar postet d. 16-04-13 kl. 22:21. Emne: Er det en variant af Andrena fulva?
Den har forøvrigt røde fødder

Er det en variant af Andrena fulva? (Den har forøvrigt røde fødder)
Foto: Anni Lene Nielsen
Besvar | Kommentér

Mogens Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 16-04-13 kl. 23:47. Emne: Er det en variant af Andrena fulva?
Hej Anni

Flot er den da, men om detd i det hele taget er en Andrena, det kan jeg godt tvivle lidt på. Jeg synes ikke cubitalcellerne ser rigtige ud. Andrena skal have 3 hvoraf den midterste er den mindste og denne ser kun ud til at have 2.

Den bliver spændende. Jeg kommer tilbage, hvis jeg finder noget "guld".

VH/Mogens

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 16-04-13 kl. 23:53. Emne: Er det en variant af Andrena fulva?
Hej Mogens

Ih, det lyder spændende med det "guld". Jeg håbede faktisk på, at jeg var ude i noget nyt. Først tænkte jeg på en humle, men jeg kan ikke få det til at ligne nogen af dem overhovedet. Så fulva, og alligevel ikke. Så nu ved jeg slet ikke, hvad vej, jeg skal vende mig. Så nu må du skynde dig, ellers får jeg ingen nattesøvn

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#4 Kommentar postet d. 17-04-13 kl. 00:36. Emne: Er det en variant af Andrena fulva?
Det har i hvert fald rørt ved en direkte eller indirekte, som var en A. fulva.

Mvh Bjørn

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 17-04-13 kl. 00:47. Emne: Er det en variant af Andrena fulva?
Hej Bjørn

Øh... hvad mener du? Er det en krydsning?

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#6 Kommentar postet d. 17-04-13 kl. 00:56. Emne: Er det en variant af Andrena fulva?
Jeg var lidt kryptisk der, men det må være en Andrena og fulva med "fejl". F.eks hummelbier kan jo også have forskellige konfigurationer - Lille Skovhumle med eller uden gule bånd, ægte nok godt nok. Så hvorfor kan A. fulva ikke være lidt aparte.

Bjørn

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 Kommentar postet d. 17-04-13 kl. 01:02. Emne: Er det en variant af Andrena fulva?
Ok, sådan

Men hvad siger du til Mogens forbehold ang. Andrena p.g.a. det med vingerne?

Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn
#8 Kommentar postet d. 17-04-13 kl. 08:17. Emne: Er det en variant af Andrena fulva?
Det spørgsmål er i gode hænder hos Mogens og interessant, hvad det viser.

Bjørn

Besvar | Kommentér

Jesper Melchiorsen

Svaraktivitet:

(79)
#9 Svar postet d. 17-04-13 kl. 10:25. Emne: Er det en variant af Andrena fulva?
Hej Anni Lene.

Jeg ser det mere som en osmia sp. Kunne være spændende. Jeg modtager gerne belæg - så skal jeg nok gøre mit til at opklare sagen.

Mvh. Jesper

Besvar | Kommentér

Side 1 af 6 - Gå til side 1 2 3 4 5 6

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator