Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturbeskyttelsesloven -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Clausager
Tilgroning af § 3 mose (Læst 2410 gange) Postet d. 18-04-13 kl. 21:59
Hvis et område i § 3 mose er groet til i pil uden undervegetation bør dette areal så fratrækkes mosens samlede areal.

Hilsen

Peter

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(12)
#1 Svar postet d. 20-04-13 kl. 06:48. Emne: Tilgroning af § 3 mose
Nej, moser er som §3-naturtype karakteriseret ved variernede bevoksning med vedplanter. Og mange pil gror fugtigt og er med til at karakterisere §3.

Det kan være anderledes, hvis mosen gror til med skovtræer som bøg og eg og fugtigbundsplanter forsvinder.

Hovedkarakteristikken for §3-naturtyper som mose, eng, overdrev, hede, strandeng er botanisk, men fugtighedsforhold som f.eks. fremvældende vand og vandbevægelse indgår også.

For søer spiller faunaen også en væsentlig rolle, og man taler f.eks. om, at en ny sø, også et "spildevandsteknisk anlæg" eller regnvandsbassin bliver §3, når den har en for søerkarakteristisk flora og fauna, hvilket jo kan forstås ret bredt.

Besvar | Kommentér

Anne Marie Henne Pedersen
#2 Kommentar postet d. 20-04-13 kl. 09:03. Emne: Tilgroning af § 3 mose
Hvordan friholder man arealet for lysesiv, som har kvalt alt andet end vedplanter?

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(12)
#3 Svar postet d. 20-04-13 kl. 09:18. Emne: Tilgroning af § 3 mose
Anne Marie, du stiller et super godt spørgsmål. De gode spørgsmål er dem, der er svære eller umulige at besvare.

Hvis vi skal holde os til økologisk og miljøvenlig bekæmpelse, så er mulighederne ikke mange. Græssende dyr gider i reglen ikke æde dem, som jeg er orienteret.

Så er der ressourcekrævende metoder, som vedvarende udpining ved hyppige slet, brakpudsning og den slags. Men brakpusning må man - som jeg er orienteret - ikke på §3-områder. Jeg tænker, andre ved mere om det end jeg.

Jeg har hørt nævnt, at islandske heste kan klare dem, men det er ikke noget, jeg ved meget om. Og hvem står lige med en halv snes islandske heste ved hånden.

Problemet er, at Lyse-Siv, når den først har etableret sig, har store næringsreserver gemt i de nedre dele af platen indklusive rodsystemet.

Mine egne iagttagelser går i retning af, at den ikke etablerer sig i en velgræsset eng, hvor græsningen hele tiden hindrer den i at gro frem og opsamle næringsbanker.

Lyse-Siv på enge og Bredbladet Dunhammer i sumpe og søer er store naturplejemæssige problemer, som vi ikke har de helt gode svar på. - Men meget tyder på, at Dunhammer skal have blottede, tørlagte mudderflader for at kunne nyetablere sig, og at Lyse-Siv tilsvarende skal have en periode, hvor den ikke stresses i etableringsfasen. - Men hvad så, når de først er der?

Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 20-04-13 kl. 10:08. Emne: Tilgroning af § 3 mose
Vi har netop haft islandske heste og gotlandske får i engen og på marken. De kunne holde sivene og brændnælderne i ave. Det har vi ikke mere, og der har ikke været tilført nogen form for gødning i engen nogensinde og på marken de sidste 15 år.

Vi har prøvet brakpudsning, det virker ikke.

Men hvis næringen sidder i nedre plante og rødder, vi jeg tro man kan komme dem til livs og samtidig udpine det sandede overdrev ved afskrælning af overlaget og rødderne.

Hvad mener P.E. om ideen?

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(12)
#5 Svar postet d. 20-04-13 kl. 10:24. Emne: Tilgroning af § 3 mose
Det lyder helt rigtigt med en afskrælning af overlaget. Men du ved meget mere om de redskaber, der skal til, end jeg.

Besvar | Kommentér

Hans Petersen
#6 Kommentar postet d. 20-04-13 kl. 10:30. Emne: Tilgroning af § 3 mose
Må man lave en afskrælning på §3 uden tilladelse?

Og hvor skal det afskrællede deponeres?

Besvar | Kommentér

Nikolaj H. Correll
#7 Kommentar postet d. 20-04-13 kl. 10:48. Emne: Tilgroning af § 3 mose
Der findes denne rapport om lyse-siv i enge.

- se linket HER

Bemærk at den også omhandler ikke-§3 arealer, så der er visse tiltag, man ikke må udføre på naturenge.

Det er i øvrigt pudsigt, at man er begyndt at betegne Lyse-siv som værende invasiv. Den har altid været her og visse enge er naturligt meget næringsrige. Hvorfor var den så ikke et problem, dengang man var afhængig af engene i landbruget?

Jeg er desværre ikke gammel nok til at kunne svare entydigt på det, men jeg er sikker på, at vi har nogle gamle erfarne landbrugere herinde, som ved meget mere om den slags.

Besvar | Kommentér

#8 Kommentar postet d. 20-04-13 kl. 11:06. Emne: Tilgroning af § 3 mose
Selvfølgelig skal der tilladelse til afskrælning, og da sivene skulle være fulde af næring, kunne måske kompostere det i miler, som kommunen gør med haveaffald. Så bliver det jo på matriklen.

Da vi tog høslet på samme mark, var der ingen siv af betydning, kun lidt skræpper, som ikke var til at få tørre.

I min barndom var siv heller ikke i engarealerne til hø.

Hvorfor husker jeg ikke, men måske står det i de gamle landbrugsbøger fra før giftens tid.

Tak for linket til lysesiv. Mosebunke er også i stykket, men kvæles af sivene.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator