Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturbeskyttelsesloven -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Eghøj Nielsen
Beskadigelse af areal med Himmelblå Lungeurt (Læst 1642 gange) Postet d. 22-04-13 kl. 14:00
Hej Alle

Jeg er ejer af et areal med Himmelblå Lungeurt. Jeg var med til en frivillig fredning i 1988. For tre uger siden valgte en hundeejer at lede efter sine gravhunde i et naturligt gravkompleks på arealet. 230 m2 skrænt blev opgravet for at lede efter de to gravhunde, som desværre blev fundet døde. Alt dette skete uden min viden eller tilladelse. Arealet er blevet reetableret i samarbejde med kommunen. Hundeejren har undskyldt mange gange.

Jeg har passet på dette areal i snart 25 år. Kommunen har beskåret træer. Vi har afgræsset areal efter vejledning, planterne er optalte jævnligt. Jeg er dybt rystet over denne "indtrængen".

Men er det så det ? Må man gravede i frede arealer ?

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#1 Kommentar postet d. 22-04-13 kl. 15:13. Emne: Beskadigelse af areal med Himmelblå Lungeurt
Blot et par spørgmål om muligheden for andre beskyttede naturinteresser i området:

- Er arealet fredet således at der faktisk er en tinglyst fredning på ejendommen nu?

- Ligger det indenfor strandbeskyttelseslinien (typisk indtil 300 m fra kysten, hvis der ikke er bebyggelse)?

- Er der synligt fortidsminde tæt derved?

- Er det udpeget som Natura 2000 område, f.eks. som EF-habitatområde?

Besvar | Kommentér

Nikolaj H. Correll
#2 Kommentar postet d. 22-04-13 kl. 21:49. Emne: Beskadigelse af areal med Himmelblå Lungeurt
Det lyder som en rigtig trist sag.

Om det er tilladt at grave i et fredet areal afhænger af, hvad der står i selve fredningsteksten, men det skulle være mærkeligt, hvis den tillader en opgravning af skrænten.

Afhængig af hvor meget du vil gøre ud af sagen, så kan du også bringe hærværksparagraffen i spil:

Straffelovens § 291.

Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.

Og med mindre du har givet tilladelse til at have løse hunde på din jord, så har hundeejeren også et forklaringsproblem her.

Besvar | Kommentér

Niels Eghøj Nielsen
#3 Kommentar postet d. 22-04-13 kl. 22:19. Emne: Beskadigelse af areal med Himmelblå Lungeurt
Hej Mogens

1. Området blevet fredet den 8. august 1988 af naturfredsningsnævnet. Begrundelse sjælne blomster skulle beskyttes. § 4 . Der må ikke foretages terrænændringer

2. Området ligger indefor standbeskyttelses linjen med 150 meter til stranden-

3. Der er ca 400 meter til nærmeste gravhøj

4. Ifølge miljøportalens kort er der Habitats - og naturbeskyttelse på området efter Natura 2000

Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen
#4 Kommentar postet d. 22-04-13 kl. 22:29. Emne: Beskadigelse af areal med Himmelblå Lungeurt
Jeg formoder at du ikke har udlejet jagtretten til vedkommende hundeejer. Det kunne ellers have været den eneste plausible forklaring på hans indtrængning på grunden.

Hvis man udelukker den mulighed, så har hundene jo ikke noget at gøre inde hos dig. De må jo have strøjfet rundt unden opsyn eller kontrol. Dette takseres af Politiet til 2500 kr, muligvis endda pr hund.

Selv hvis arealet er uhegnet og uopdyrket rækker offentlighedens adgang ikke til at påbegynde større entreprenørarbejder. Man må som minimum kunne forlange at grundejeren spørges om lov, inden spaden stikkes i jorden.

Men intet af dette bringer jo desværre planterne tilbage.

Hvor jeg bor, oplevede vi for nogle år siden en tilsvarende form for hærværk. Der var en vejskrænt med en tæt bestand af tjærenelliker - bevars, ikke sjælden på samme måde, men alligevel en oase af natur der må have haft held til at unddrage sig det værste kvælstofnedfald. Men herligheden forsvand næsten da kommune kom og skabede en meter af skrænten, guderne må vide hvorfor. Det har vel været i et anfald af malplaceret virketrang.

Således forgår al verdens herlighed.

Besvar | Kommentér

Jes Sig Andersen
#5 Kommentar postet d. 22-04-13 kl. 22:30. Emne: Beskadigelse af areal med Himmelblå Lungeurt
Jeg glemte at oplyse at rævejagten slutter 31-1

vh/

Besvar | Kommentér

Jimmy Lassen

Svaraktivitet:

(3)
#6 Svar postet d. 31-08-13 kl. 18:41. Emne: Beskadigelse af areal med Himmelblå Lungeurt
Jeg ved godt at tråden er lidt gammel, men jeg ser den først nu. De juridiske aspekter har jeg ingen indsigt i, men jeg er ret interesseret i hvad der egentlig skete, da jeg har stor interesse og glæde af området, som jeg jævnligt besøger.

I 2011 kontaktede jeg kommunen for at få dem til at gøre noget ved den skrantende bestand af lungeurt. Jeg skrev flg.: "I foråret var jeg på en tur til skrænterne ved Kyndby Huse for at se den fredede Himmelblå Lungeurt. I DK har den sine eneste 2 voksesteder på skrænterne her. På lokaliteten længst mod øst (Kyndby Bakker) fandt jeg kun få planter. En af grundene er at der i den vestlige del af folden på skrænten efterhånden er et tæt krat af Slåen (se hel rød cirkel). Jeg vil derfor foreslå at der til vinter bliver ryddet her. Hvis der er midler nok, vil det også være godt hvis der i den røde stiplede markering kan tyndes og ryddes. Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget græsning der egentlig er på arealerne. Bliver arealet afgræsset?

Svar: Tak for din henvendelse, som jeg sender videre til XXX, idet han er den, der især tilrettelægger den kommunale naturpleje. Jeg kan se, at der er indgået græsningsaftale i 2004 for arealet, formentlig for en 10-årig periode. Dvs. der bør være aktiv græsning foranstaltet af ejeren. Vi vil chekke op på det."

Herefter har jeg ikke hørt fra kommunen, men i 2012 kunne jeg se at der var fjerne en del slåenbuske, og at der var få lungeurter. I år var jeg også derude, og så at der var gået voldsom til den, hvad jeg egentlig troede kommunen havde gjort, da det er det samme sted, som jeg bad dem om gøre noget ved - men umiddelbart så det ud som om, at det var lige ved siden at de planter, som jeg så året før (i år så jeg enkelte afblomstrede lungeurter lige op ad den bare jord). Derudover var der ovenfor og øst for fjernet ret mange buske og småtræer og arealet med den bare jord var desuden frahegnet. Så selv om det så voldsom ud, tænkte jeg, at det nok skulle blive godt om et par år, og at den bare og løse jord, sikkert ville være gode såbede for lungeurterne. Men nu kan jeg forstå, at det ikke var hensigten, efter at havde læst det med hundene. Vi må så håbe, at lungeurten har fordel af den bare jord som er skabt, men det ses nok først om et par år. Lungeurten vokser gudskelov også med en lille svindende delbestand godt hundrede meter øst for det skadede areal, så frø herfra kan forhåbentlig spredes dertil, ellers må der flyttes frø fra skrænten ved Kyndbyværket, med tilladelse fra fredningsmyndighederne.

Hilse Jimmy

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Eghøj Nielsen
#7 Kommentar postet d. 11-09-13 kl. 13:10. Emne: Beskadigelse af areal med Himmelblå Lungeurt
Kære Alle

Tak for kommentarerne

Mine sidste oplysninger og kommentarer er følgende :

Det er gratis at slå fredede blomster ihjejl, når blot man siger : Jeg vidste ikke de var der, jeg trodede det var en anden mands mark.

Polititet har frafaldet at rejse sigtelse

Jeg har anket afgørelsen men fik samme svar.

Jeg har henvendt mig i naturstyrelsen ,som ikke kunne se noget strafbart i sagen. For kommunen s naturvejleder sagde at alt ville gro op igen.

Så det er gået op for mig at naturbeskyttelses loven er indrettet efter at det kun kan være lodsejer/landmand som er lovovertræderen.

Når men jeg vil forsat som landmand passe pænt på min skrænter (som jeg nu har gjort i 23 år) med Himmeblå lungeurt og håber på at der ikke er andre "uvidende" som forgriber sig på arealet.

Til alle Jer som ved hvad det drejer sig om, I er meget velkomne til at komme årlig og tælle skræntens blomster og give min en meldning på udviklingen i antallet af himmiblå lungeurt efter katastrofen.

Niels Eghøj

Besvar | Kommentér

Nikolaj H. Correll
#8 Kommentar postet d. 11-09-13 kl. 13:37. Emne: Beskadigelse af areal med Himmelblå Lungeurt
Rent juridisk vil jeg mene, at du kan anmelde ham for hærværk. Han har bevidst ødelagt noget materielt, der tilhører dig. Naturbeskyttelsesloven behøver slet ikke at komme i spil. Og min vurdering er, at han ikke kan påberåbe sig nødret jf. straffelovens § 14, da handlingen ikke står mål med det, han prøvede at skaffe sig adgang til.

Jeg vil ikke tage stilling til, om det er den rigtige vej at gå i denne sag, men rent juridisk, så burde den holde vand.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator