Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Dorte Jordand
Ryle ? (Læst 769 gange) Postet d. 28-04-13 kl. 11:41
Set ved Mandø i går

Ryle ? (Set ved Mandø i går)
Foto: Dorte Jordand
Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(47)
#1 Svar postet d. 28-04-13 kl. 12:15. Emne: Ryle ?
Med det fine rød/sorte næb vil jeg kalde den et rødben

Besvar | Kommentér

Dorte Jordand
#2 Kommentar postet d. 28-04-13 kl. 12:28. Emne: Ryle ?
jeg syntes kroppen var for rund til at være Rødben, men du har nok ret alligevel

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 28-04-13 kl. 12:41. Emne: Ryle ?
Hedder fuglearten da ikke én Rødben på dansk?

For ét rødt ben er jo noget andet.

Der er osse en hel planteslægt, som hedder Storkenæb. Hver af arterne i slægten er så en Storkenæb. For ét storkenæb er ikke nogen plante!

fræk hilsen fra HENRY

PS: jeg undrer mig somme tider over dansk standard på fuglenavne. Og spekulerer lidt over selve artens præcise navn på sproget dansk. Når det skal være umisforståeligt.

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard
#4 Kommentar postet d. 28-04-13 kl. 12:57. Emne: Ryle ?
Sørme så, den hedder en rødben (men med småt forbogstav, for det er vel kun botanikerne der er så fjollede at holde fast i stort forbogstav på artsnavne? )

Tilsvarende fræk hilsen

Thorke

Besvar | Kommentér

Claes Theilgaard

Svaraktivitet:

(92)
#5 Svar postet d. 28-04-13 kl. 13:17. Emne: Ryle ?
Er her enig i Rødben.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 28-04-13 kl. 19:18. Emne: Ryle ?
Strøtanker i anledning af denne tråd:

En rødben skal ikke staves med stort forbogstav, hvis den kun er en solskoldet strandgæst. Eller hvis den er en cykelpige med stramme bukser. Og der er uenighed om, hvorvidt man skal stave fugleartens artsnavn med stort forbogstav.

Kan en bestemt ræv mon hedde Rødben? Hvis man da kan genkende individet. Ligesom en ulv kan hedde Gråben. Ja, hele arten Ulv kunne have synonymet Gråben som artsnavn. Her er problemet om, om kun man skal stave et navn med stort, hvis man kan genkende een bestemt ulv. Eller man kan genkende hele arten Ulv. Det sidste er ganske svært, hvis hunde regnes for en anden art.

Grønbenet Rørhøne og Gulbenet Klire er det rart at have med stort begyndelsesbogstav i alle ordene af hele navnet, så man med det samme kan læse sig til, at det er et navn, og ikke bare en beskrivelse. Dette er praktisk, så man ikke behøver at lære alle navnene udenad på forhånd. Ved alle, at der er noget og hedder en Blåfodet Sule?

Jeg er udlært inden for en dansk tradition, hvor man staver et taxon med stort begyndelsesbogstav. Så kan man læse forskel på en amerikansk redneck og en dansk Rødhals. Hvor mange andre sprog gør sådan, monstro? Måske svensk?

Det er lidt ligesom bogstaverne Æ, Ø og Å. Her har vi noget specielt dansk. Skal dette så bevares? Eller skal vi skynde os at slette det,for at tilpasse os en international standard?

Det var store emner ud fra et lille bogstav, der burde

være stort.

betænkelig hilsen HENRY

Besvar | Kommentér

Peter Enemark
#7 Kommentar postet d. 29-04-13 kl. 02:04. Emne: Ryle ?
Spør´ Aarhus!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator