Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Svinth Jakobsen
Hjælp til denne Værling! (Læst 1060 gange) Postet d. 28-04-13 kl. 12:15
Taget den 27 April på Århus Østhavn.

Først opdaget fouragerende på jorden, senere på bølgebryderne.

Så en i kontekst med en Stenpikker, og den var synligt mindre, mindst 20 procent. Dårlige lysforhold og livlig fugl som hurtig forsvandt langs stenene igen, uden jeg så mere til den. Desvære.Jeg er klar over at det kan være en rørspurv, da jeg fandt en syngende han tidliger ved mini rørskov på havnen.

Men denne lille værling synes jeg ikke passede på rørspurv.

Nogle der kan hjælpe? Og er Dværgværling en mulighed?

Hjælp til denne Værling! (Taget den 27 April på Århus Østhavn.
Først opdaget fouragerende på jorden, senere på bølgebryderne.)
Martin Svinth Jakobsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(999)
#1 Svar postet d. 28-04-13 kl. 13:49. Emne: Hjælp til denne Værling!
Hovedtegningen viserer en rørspurv, hun. VH Jan.

Besvar | Kommentér

Carsten Fynbo Larsen

Svaraktivitet:

(923)
#2 Svar postet d. 28-04-13 kl. 21:20. Emne: Hjælp til denne Værling!

Jan har ret i, at hovedtegningerne svarer til tegningerrne hos rørspurv, men jeg synes ikke adfærd eller størrelse passer. Rørspurve løber normalt ikke rundt på stenmoler, og rørspurv er på størrelse med stenpikker og ikke 20% mindre.

Du skulle da ikke have et foto, hvor man kan se den bagfra?

Mvh

Carsten

Besvar | Kommentér

Martin Svinth Jakobsen
#3 Kommentar postet d. 29-04-13 kl. 19:28. Emne: Hjælp til denne Værling!
Desvære kunne jeg ikke nå at fange den på et ordenligt billede, dette er det andet billede. Meget uklar, så ved ikke om det kan hjælpe. Men størrelse passede ikke til Rørspurv

Hjælp til denne Værling! (Desvære kunne jeg ikke nå at fange den på et ordenligt billede, dette er det andet billede. Meget uk)
Martin Svinth Jakobsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Carsten Fynbo Larsen
#4 Kommentar postet d. 29-04-13 kl. 21:13. Emne: Hjælp til denne Værling!

Ser jeg syner, hvis jeg mener, at fuglen på det sidste foto er rødbrun i nakken?

Mvh

Carsten

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(999)
#5 Svar postet d. 29-04-13 kl. 21:25. Emne: Hjælp til denne Værling!
En rørspurv er en mindre værling end fx gulspurv og pileværling, så et lille eksemplar vil naturligt syne mindre end en stenpikker, der er en kraftig fugl. VH Jan.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#6 Svar postet d. 01-09-15 kl. 04:26. Emne: Hjælp til denne Værling!
Pileværling er da ikke større end Rørspurv, og det med "små eksemplarer" er lidt søgt når talen er på en Rørspurv i felten.....

Når det er sagt har Jan klart ret i at en Stenpikker ser større ud end en Rørspurv når de to ses sammen.

Meget højbenet og langvinget, ofte yppig i fjerdragten, og med oprejst holdning, vil Stenpikkeren (som faktisk også ER større i både mål og vægt end Rørspurv), også SE større ud.

Og hvis det så har været Grønlandsk Stenpikker (hvilket jo ikke helt kan udelukkes sidst i april), vil Martin''s forsigtige skøn på 20 % være særdeles konservativt!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator