Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

ole sørensen
...spørger igen omkring gæs ??? :-/ (Læst 763 gange) Postet d. 28-04-13 kl. 16:55
...Gik i dag ret tæt forbi en rugende grågæs der lå bomstille inde i en skov i en ellesump. Blev lidt overrasket over at få øje på den inde i en tæt skov relativt langt fra fjorden. Så kom jeg igen til at tænke; -hvornår begynder gæs at yngle ? Som 3 årige/ 4K ? Eller er det tidligere ? Jeg så også en masse gæs i småflokke på markerne. Det må være "teenage-grupper" ?

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#1 Svar postet d. 28-04-13 kl. 18:27. Emne: ...spørger igen omkring gæs ??? :-/
Grågæs danner par i deres andet efterår (1½ år gamle), men yngler normalt først i deres fjerde forår (3 år gamle).

Småflokkene er sikkert ikke-ynglende ungfugle, da de følges med deres forældre det første år. Og i år måske også voksne fugle, der har opgivet pga. den hårde vinter? I hvert fald så jeg grågæs på rede i begyndelsen af marts - inden sneen og frosten kom igen igen. Og siden har jeg set både et par forladte reder og redesteder, hvor der i år ikke er gæs.

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Petersen

Svaraktivitet:

(23)
#2 Svar postet d. 28-04-13 kl. 19:07. Emne: ...spørger igen omkring gæs ??? :-/
Jeg har i mange år haft 4-5 par gæs rugende i forskellige moser.

Samtidig er der hvert år en flok på 15-20 stk i nærmeste nabolag. Hvis de rugende gæs bliver forstyrret, kommer flokken til under megen flyven rundt, og med meget skræp.

Når de nye gæslinger er klækket, forsvinder flokken.

Den forestilling har gentaget sig hvert år.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator