Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Dorte Jordand
Små gule blomster i vandkanten (Læst 3946 gange) Postet d. 30-04-13 kl. 19:43
Jeg var ude ved en sø i dag (tror det er ferskvand) i vandkanten voksede disse små gule blomster, så langt ude at de stod med "fødderne" i vand - jeg undrede mig over det for de ligne mest en alm. forårsplante

Små gule blomster i vandkanten (Jeg var ude ved en sø i dag (tror det er ferskvand) i vandkanten voksede disse små gule blomster, så)
Foto: Dorte Jordand
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(3942)
#1 Svar postet d. 30-04-13 kl. 19:47. Emne: Små gule blomster i vandkanten
-de dejligste kabbelejer

Eng-Kabbeleje

Per

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#2 Kommentar postet d. 30-04-13 kl. 19:48. Emne: Små gule blomster i vandkanten
De blomster er da ikke særligt små? Synes jeg.

Det er vel en Kabbeleje, men når de synes lidt små, må det vel være Krybende Kabbeleje? - se linket HER

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Dorte Jordand
#3 Kommentar postet d. 30-04-13 kl. 19:51. Emne: Små gule blomster i vandkanten
Jeg har et billede mere - der måske giver bedre overblik

jeg kunne ikke komme tættere på end jeg gjorde

Små gule blomster i vandkanten (Jeg har et billede mere - der måske giver bedre overblik

jeg kunne ikke komme tættere på end jeg )
Foto: Dorte Jordand
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 30-04-13 kl. 20:13. Emne: Små gule blomster i vandkanten
Det sikre kendetegn på Krybende Kabbeleje er, at stænglerne ligger ned. De slår nemlig rødder, fra oppe i nærheden af blomsterne. - se linket HER

Så hvis relativt småblomstrede kabbelejer ligger ned, således at hele planten flader ud til alle sider, så må man godt kalde den for Krybende Kabbeleje.

Der skal desværre være en del overgangsformer imellem de to underarter af Caltha palustris, så det er ikke så nemt at blive sikker på, om det skulle være underarten Eng-Kabbeleje i stedet.

Rødderne i den blomsternære stængeltop skyder måske ikke frem før efter afblomstring? Så hvis man kan ikke kan se rødderne oppe ved stængelforgreningerne, så er dette ikke noget sikkert bevis for, at planten ikke er en Krybende Kabbeleje. Det var mange ikker. Tungen lige i munden.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Dorte Jordand
#5 Kommentar postet d. 30-04-13 kl. 20:18. Emne: Små gule blomster i vandkanten
ja det blev jeg jo ikke ret meget klogere af )

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen
#6 Kommentar postet d. 30-04-13 kl. 20:36. Emne: Små gule blomster i vandkanten
Tror nu ikke, at Henry bliver vranten, om vi bare kalder den Eng-Kabbeleje

Hilsen fra

Per

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 30-04-13 kl. 21:24. Emne: Små gule blomster i vandkanten
Hej Per

Er Eng-Kabbeleje mon navnet på arten; eller er det navnet på underarten? Jeg sanser en spirende uenighed.

Jeg mener da, det er underarten, som hedder Eng-Kabbeleje, der så må være lig med det danske navn på Caltha palustris ssp. palustris.

Databasen her på F&N er ikke spor i tvivl (men den kunne måske være forkert): - se linket HER Her er det utvivlsomt underarten, som hedder Eng-Kabbeleje.

Ligesom underarten Cardamine pratensis ssp. pratensis hedder Engkarse på dansk. Og ligesom underarten Tragopogon pratensis ssp. pratensis hedder Eng-Gedeskæg på dansk.

Det danske navn på slægten Caltha er vel bare Kabbeleje? Eller er det monstro hele arten Caltha palustris, som hedder Kabbeleje. Dette er vigtigt, når man skal oversætte præcist. Hvor slår man dét rigtige navn op?

For hvis man ikke vil sætte et underartsnavn på et fund af slægten Caltha, så ville det da være rart at vide, om man kan tillade sig bare at skrive Kabbeleje. Som værende det nemmeste - og det mest praktiske - samt mest præcise.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen

Svaraktivitet:

(110)
#8 Svar postet d. 30-04-13 kl. 23:29. Emne: Små gule blomster i vandkanten
Så vidt jeg er orienteret, vil Botanisk museum og BF''s navneudvalg gerne af med de danske underartsnavne og fortsætte den brug af artsnavne, der er anvendt i Raunkiærs og Rostrup-Jørgensens floraer og Dansk flora. Altså eng-karse = Cardamine pratensis incl. begge de i Danmark forekommende underarter. Kabbeleje er slægten Caltha, der indeholder ca. 10 arter, med en art i DK, nemlig eng-kabbeleje.

Det er ganske forvirrende for almindelig naturinteressede når underarter gives navne af samme form som artsnavne, men i en del tilfælde har underartsnavnene vundet en vis hævd, fx blandt gøgeurterne. Vi må vente og se, om der kommer et radikalt forslag til løsning af problemet, fx treleddede underartsnavne som rodslående eng-kabbeleje og purpur-maj-gøgeurt

FinnR

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#9 Kommentar postet d. 01-05-13 kl. 00:38. Emne: Små gule blomster i vandkanten
Hej FinnR

Der er flere aspekter i din kommentar. De vigtigste gemmer sig nok i udtrykket, at nogen "gerne vil af med navne på underarter". Hvilket kan forstås på flere måder.

Nå men udover det, så skal man være klar over, om det traditionelle danske navn hører til arten eller til underarten, før man evt. kan begynde at lave om på tilhørsforholdet.

For nu i første omgang at blive ved eksemplet Eng-Kabbeleje, så kunne man gøre den antagelse, at det danske navn i sin tid blev givet til hele arten. Man man var nemlig ikke klar over, at den art består af to temmelig almindelige underarter i Danmark. Samt overgangsformer imellem dem.

Hvis man så vil insistere på, at kunne bruge konstruerede danske navne til danske underarter, så kunne ssp. radicans hedde Krybende Eng-Kabbeleje, og ssp. palustris kunne hedde Almindelig Eng-Kabbeleje. For der er jo tradition for, at det gængse, antagelig bedst kendte, taxon får tilføjet betegnelsen "almindelig". Osse i de tilfælde, hvor betydningen af ordet almindelig passer dårligt på dette gængse taxon.

Dit andet eksempel med dansk navn til Dactylorhiza "grex" purpurella ville nok se mere forståeligt ud på dansk med færre bindestreger. Som f.eks. i denne udgave: Purpurfarvet Maj-Gøgeurt.

Så er der lige den krølle på de danske navne til artskomplekset omkring Maj-Gøgeurt, at flere af disse navne stammer fra en tid, hvor man troede, at det drejede sig om selvstændige arter, og ikke om underarter af Maj-Gøgeurt.

Og jeg kunne da godt forestille mig, at denne splitter-opfattelse med separate arter i stedet for underarter kunne blive moderne igen. For den nuværende Dactylorhiza majalis i Dansk Floras brede forstand er jo tilsyneladende "multipolyfyletisk". Forstået på den måde, at hver af underarterne af D. majalis er opstået hver for sig ved selvstændig hybridisering imellem to helt andre arter, der ikke hører ind under Dactylorhiza majalis.

Dette tror jeg ikke er tilladeligt indenfor biosystematisk taksonomi - eller hvad det korrekte fagudtryk mon er for tiden.

indviklet hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator