Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Pia Odgaard
Hvilket kamerastativ (Læst 3625 gange) Postet d. 05-05-13 kl. 10:23
Jeg kigger på kamerastativ for tiden og kunne godt bruge et par tips til hvad jeg skal vælge...

Det er mest til brug til naturfotos i skov og ved stranden mm. Jeg er dårligt gående og bruger krykkestok i ujævnt tærræn. Dvs at jeg som regel har en hånd optaget, hvilket er møgirriterende for at sige det mildt ;)

Men jeg skal ha et stativ, der er ikke vejer for meget og som er let og hurtigt at stille op. Det må heller ikke koste ret meget, da økonomien er i bund. Jeg tænker absolut max 400,- Det begrænser jo en del, er jeg godt klar over, men jeg synes alligevel der er en del muligheder i den prisklasse.

Jeg overvejer meget en monopod, men er lidt i tvivl om de er stabile nok? Og jeg tænker om jeg kommer til at fortryde hvis nu gerne jeg vil lave noget hvor det er nødvendigt at den kan stå selv.

Derudover vil jeg gerne vide om alle stativer passer til alle kameraer? Jeg har et Canon Powershot SX03 IS.

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#1 Kommentar postet d. 05-05-13 kl. 12:03. Emne: Hvilket kamerastativ
Du havde naturligvis selv fået den samme tanke med en ny tråd om stativet... det havde jeg ikke lige set. Men nu følger jeg med i den også.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning

Svaraktivitet:

(11)
#2 Svar postet d. 05-05-13 kl. 15:07. Emne: Hvilket kamerastativ
Jeg faldt lige over en aldeles glimrende meget grundig gennemgang af stativer, som du måske kunne have interesse i at se: - se linket HER

Du er nok ikke helt i målgruppen, den henvender sig mere til naturfotografer, der bruger tungt DSLR grej. Der står således ikke rigtigt noget om billigt udstyr; men en masse om, hvad man skal være opmærksom på. Jeg synes, det er interessant.

DBH Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#3 Svar postet d. 05-05-13 kl. 16:04. Emne: Hvilket kamerastativ
I princippet passer alle stativer til alle almindelige kameraer. De har alle samme standard 1/4" stativgevind. (På store specialkameraer kan det være det større 3/8" gevind).

Et trebenet stativ til 400 kr. er og bliver 100 % spild af 400 kr. Alt for lavt, så man skal bøje sig ned hele tiden = ondt i ryggen. Vakkelvornt som Bambi på glatis. Spinkelt som spaghetti. Går i stykker for ingenting.

Så hellere et etbenet stativ. Her betyder kvaliteten ikke helt så meget, idet det mest skal bære et lodret tryk. Fås i længde til øjenhøjde. Og - alt andet lige - får man mere for 400 kr. til ét ben end til tre ben + stativhoved.

Alternativt (eller kombineret med) et lille bordstativ a la Joby GorillaPod.

Noget af det bedste om køb og fejlkøb af stativer: - se linket HER. Og i den mere pjattede afdeling, men også illustrativt: - se linket HER.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Pia Odgaard
#4 Kommentar postet d. 05-05-13 kl. 16:53. Emne: Hvilket kamerastativ
Tak for tipsene Meget underholdende testfilm HAHA.

Desværre er økonomien bare ikke til en af de lidt dyrere tripods, så jeg tror det bliver en monopod. Så må jeg se når engang jeg vinder i Lotto ;)

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#5 Kommentar postet d. 05-05-13 kl. 17:10. Emne: Hvilket kamerastativ
Du kan vel også sidde ned og fotografere, hvis du f.eks. har en rygsækstol. Så har du begge hænder frie og god stabilitet med en monopod.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#6 Kommentar postet d. 06-05-13 kl. 11:33. Emne: Hvilket kamerastativ
Lidt opfølgning: En halvandet år gammel tysk test (- se linket HER) udnævner følgende "Mantona Scout" stativ til det bedste til prisen - som er steget lidt siden, så det holder sig ikke længere under din 400 kr grænse; men næsten: - se linket HER

Det er en af utallige Manfrotto-kopier, og min erfaring med dem er sådan set ikke særligt god. De ser fine ud på leverandørens billeder; men når man får dem i hånden opdager man, at man får, hvad man betaler for i henseende til finish. De tenderer til at være relativt "leddeløse". Men lige dette stativ virker nu tilforladeligt, specielt fordi det er testet med positivt resultat.

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Pia Odgaard
#7 Kommentar postet d. 06-05-13 kl. 17:17. Emne: Hvilket kamerastativ
Tak for alle jeres input. Jeg har bestilt en Velbon RUP L43 II monopod, så må jeg se om jeg bliver glad for den

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator