Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jakob Sørensen
Hvilken plante? #4 (Læst 487 gange) Postet d. 05-05-13 kl. 16:20
Hej F&N,

Disse planter har været på min grund i mange år, men jeg kender ikke deres navn? Kan nogen hjælpe med identificering?

Mvh

Jakob

Hvilken plante? #4 (Hej F&N,

Disse planter har været på min grund i mange år, men jeg kender ikke deres navn? Kan nog)
Jakob Sørensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(440)
#1 Svar postet d. 05-05-13 kl. 16:34. Emne: Hvilken plante? #4
Dansk ingefær.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1438)
#2 Svar postet d. 05-05-13 kl. 16:47. Emne: Hvilken plante? #4
Det er noget Arum (af nogen kaldet Ingefær). Det er ikke til at sige, om det er Dansk eller Plettet Arum. Man skal have udviklede blomster og evt. jordstængel for at kunne udtale sig om dette.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#3 Kommentar postet d. 05-05-13 kl. 17:22. Emne: Hvilken plante? #4
Poul Evald har ret.

Sandsynligvis er billedet af den uplettede udgave af arten Plettet Arum. Bare et gæt fra min side ud fra måden, planten står på. Men der skal blomstring til, før man bliver sikker på ID.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Jakob Sørensen
#4 Kommentar postet d. 05-05-13 kl. 17:30. Emne: Hvilken plante? #4
Der er en del observationer af Dansk arum i området hvor jeg bor, hvilket der ikke er med Plettet Arum. Men det er ikke sikkert, at det har relevans. Skal nok holde øje med den, og så vender jeg tilbage når de er med bær.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 05-05-13 kl. 18:15. Emne: Hvilken plante? #4
Jo, hvis de har næsten hvide hylsterblade og blomsterkolben under 1/2 x hylsterbladets længde, så må det være Plettet Arum.

Besvar | Kommentér

Jakob Sørensen
#6 Kommentar postet d. 05-05-13 kl. 19:39. Emne: Hvilken plante? #4
Så skal jeg registrere den som Plettet Arum?

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 05-05-13 kl. 20:29. Emne: Hvilken plante? #4
Hej Jakob

Nej!

Hvilket er det korte svar.

Her kommer det længere:

Så vidt jeg læser, så er der ingen af os, der har kunnet bestemme din Arum til art. Med rimelig sikkerhed. Vi må vente til den blomstrer.

Eller du kunne grave den op, og vise os hvorledes dens veludviklede rhizom-knolde ser ud. Derudfra ville jeg godt påtage mig at bestemme, om det er arten Dansk Arum, eller om det er arten Plettet Arum (uden pletter).

Men jeg tror, Poul Evald er uenig heri.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator