Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Evy Lindenborg
Nældefeder-pletter af myretis? (Læst 1578 gange) Postet d. 06-05-13 kl. 21:29
Nogen der ved om man kan få en masse røde pletter der ligner nældefeder af at myrer tisser på en?

Jeg har renoveret havedam idag og i den forbindelse gjort ret mange myrer temmelig sure. Pludselig opdagede jeg at min ene underarm var fyldt med bitte små røde prikker, ligesom nældefeber, men altså kun den ene arm.

Mon den har været udsat for syreangreb?

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#1 Kommentar postet d. 09-05-13 kl. 12:24. Emne: Nældefeder-pletter af myretis?
Hej Evy,

Som specielt myreinteresseret har jeg ofte haft nærkontakt med aggressive myrer, når jeg tillader mig at rode i deres reder.

Myresyre alene har jeg aldrig haft nogen som helst reaktion af på huden, men det udelukker naturligvis ikke, at andre kan få det. Derimod oplever jeg af og til, at større angreb af stikmyrer (Myrmica sp.) giver mig den reaktion du her beskriver. Altså bitte små røde prikker som resultat af myrernes stik.

Hvis du er i tvivl, vil den rette videnskabelige metode jo være en kontrolleret test: Prøv at tilbyde myrerne din anden underarm og se om resultatet bliver det samme.

mange hilsner, Jørn

Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#2 Kommentar postet d. 09-05-13 kl. 12:59. Emne: Nældefeder-pletter af myretis?
Jeg vil ikke udelukke at myresyre, f.eks. fra Sort Havemyre, kombineret med bid fra deres kindbakker, kan give nældelignende symptomer på nogle mennesker. Hvis man har tilstrækkelig tynd hud på underarmen, tror jeg godt at de kan bide igennem.

Selv om jeg personligt har se samme erfaringer som Jørn.

Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#3 Kommentar postet d. 09-05-13 kl. 13:57. Emne: Nældefeder-pletter af myretis?
Jeg kunne godt mærke at jeg blev bidt et par gange, men slet ikke så mange gange som der var prikker.

Det kunne da godt være man skulle ofre en underarm næste gang jeg rammer et bo.

Der var to forskellige slags myre, de alm. sorte og så nogle blege nogen. Hvem mon er værst, eller er de måske endda de samme bare overjordiske og underjordiske?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator