Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Larsen
langbenet og slank på hegnspæl (Læst 1421 gange) Postet d. 09-05-13 kl. 00:12
To dårlig opløste langskud.

Men dog med ret speciel udseende, så måske kan den bestemmes

langbenet og slank på hegnspæl (To dårlig opløste langskud.
Men dog med ret speciel udseende, så måske kan den bestemmes)
Foto: Langskud fra eng ved Årslevs Engsø
Klik på billedet for original størrelse (657 x 420)
Besvar | Kommentér

Peter Lindboe

Svaraktivitet:

(345)
#1 Svar postet d. 09-05-13 kl. 00:29. Emne: langbenet og slank på hegnspæl
Den ser ganske rigtigt lidt underlig ud på dette billede, men jeg mener at det er en tornsanger som har drejet hovedet mod kameraet, da issen virker grå og issefjerene løftede, og med det drejede hoved kan det hvide være halsen, og farverne passer derudover også fint. Desuden ses der på den flyvende fugl hvide yderfjer på halen, hvilket også stemmer med tornsanger.

Peter

Besvar | Kommentér

Carsten Fynbo Larsen

Svaraktivitet:

(923)
#2 Svar postet d. 09-05-13 kl. 00:52. Emne: langbenet og slank på hegnspæl

Jeg synes, den fugl er alt for stor til at være tornsanger, hvis man sammenligner med den porcelænsklokke, som holder ståltråden. Fuglen har efter min opfattelse midst drosselstørrelse, men nærmere kan jeg ikke komme med et forslag til ID.

Mvh

Carsten

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#3 Kommentar postet d. 09-05-13 kl. 02:40. Emne: langbenet og slank på hegnspæl
Jeg synes også, den fugl er alt for stor til at være tornsanger. Men måske drosselrørsanger - der passer den hvide hals også

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#4 Svar postet d. 09-05-13 kl. 05:55. Emne: langbenet og slank på hegnspæl
Slet ikke drosselrørsanger, der skal findes i rørskove. I bliver snydt med størrelsen; form, ben, hvid strube og rødbrune vinger siger entydigt tornsanger. En drossel ville fremtræde meget rundere og kraftigere og endnu større. VH Jan.

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#5 Svar postet d. 09-05-13 kl. 09:51. Emne: langbenet og slank på hegnspæl
Det rødbrune sidder forkert på ryggen og vingen synes at have bånd, så ikke Tornsanger, som den absolut heller ikke passer med hvad angår proportion og holdning.

Ligner faktisk mest en Markpiber i varmt aftenlys, men dette er IKKE en bestemmelse for dertil er fotografiet for dårligt. Prøv igen

Besvar | Kommentér

Peter Lindboe

Svaraktivitet:

(345)
#6 Svar postet d. 09-05-13 kl. 15:43. Emne: langbenet og slank på hegnspæl
Jeg synes nu at proportionerne passer ok på tornsanger. Det er mere holdningen der ikke er helt normal, hvilket måske er fordi fuglen nervøst holder øje med fotografen.

De mørke bånd er det eneste der generer mig lidt, men billedet er jo ganske dårligt og med lyset (morgensol/aftensol?) ser det ikke vel ikke helt urimeligt ud for en tornsanger.

Hvis man forestiller sig fuglen jeg har sat ind i aftensol og hovedet drejet 90 grader og halsen strakt en smule, vil de to jo nærmest være tvillinger.

Peter

langbenet og slank på hegnspæl (Jeg synes nu at proportionerne passer ok på tornsanger. Det er mere holdningen der ikke er helt norm)
Peter Lindboe har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#7 Svar postet d. 09-05-13 kl. 16:33. Emne: langbenet og slank på hegnspæl
Tilsyneladende måske, men det rødbrune sidder for langt oppe på ryggen, som jo ikke er rødbrun på Tornsanger (det er vingernes kanter derimod).

Ligeledes passer vinge/hale rationen dårligt. På din fugl går vingerne IMO længere ud på halen, end på din indsatte Tornsanger.

Som jeg sagde ovenfor ville jeg nødig bestemme denne fugl, og det er blot derfor jeg trækker argumenter frem mod Tornsanger, som virker til at være favoritkandidaten.

Kvaliteten af billedet er IMO for dårligt til en helt sikker bestemmelse.....

Mvh.

Peter

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#8 Kommentar postet d. 09-05-13 kl. 16:38. Emne: langbenet og slank på hegnspæl
Jeg ville uden tøven kalde fuglen for en rørspurv

Den kigger ikke mod kameraet, for man kan faktisk se spidsen af næbbet på højre side af fuglens hoved og den varmt brune ryg med antydning af striber, sammenholdt med det hvide nakkebånd og det mørke hoved, gør at det må være en rørspurv.

Besvar | Kommentér

Peter Godtfredsen

Svaraktivitet:

(21)
#9 Svar postet d. 09-05-13 kl. 17:05. Emne: langbenet og slank på hegnspæl
Jeg synes det ligner, noget rødrygget tornskade.

hilsen Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator