Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art? (Læst 914 gange) Postet d. 13-05-13 kl. 19:59
Jeg så disse i Tingvad Kær på et fugtig sted op ad en gammel hestepære d. 11. maj. Hatten er ca. 1 cm bred. Stoklængden måske 5 cm og med tydelige rester af stokring og med lidt fnuller over stokringen. Lamellerne er fjerne, let nedløbne, med lys æg og mørke længere nede. Der var ingen særlig lugt.

Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art? (Jeg så disse i Tingvad Kær på et fugtig sted op ad en gammel hestepære d. 11. maj. Hatten er ca. 1 c)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 13-05-13 kl. 20:00. Emne: Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art?
stokringen close-up

Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art? (stokringen close-up)
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 13-05-13 kl. 20:01. Emne: Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art?
lamellerne close-up

Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art? (lamellerne close-up)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#3 Svar postet d. 13-05-13 kl. 20:32. Emne: Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art?
Hej Jørgen, ligner mose-agerhat på en prik. Fin svamp der kendes på at ringen vender opad

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#4 Kommentar postet d. 13-05-13 kl. 20:39. Emne: Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art?
Det er lidt svært at se på dine så prøv selv at sammenligne med mit fund. - se linket HER

Tidlig agerhat har også ring men den er åben nedad til. - se linket HER og vokser så vidt jeg ved mere tørt.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 13-05-13 kl. 20:57. Emne: Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art?
Det er en art i komplekset omkring Halvkugleformet Bredblad, på grund af farve, form, manglende lugt, samt økologien. Det er heller ikke Ring-glanshat. på grund af spinkelheden og forkerte farver. Det kan ikke vurderes helt sikkert uden mikroskopi, men jeg har selv fundet forvekslingsmuligheden Stropharia dorsipora i Tingvad Kær, se. - se linket HER.

Hvis du har gemt svampen vil jeg gerne checke den!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet
#6 Kommentar postet d. 13-05-13 kl. 21:03. Emne: Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art?
Torbjørn har selvfølgelig ret har rust efter en lang vinter og overså det mørke sporestøv på lamellerne, pinligt. Men så må du finde agerhatten en anden dag, den er ikke så sjælden endda.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#7 Kommentar postet d. 13-05-13 kl. 21:49. Emne: Er dette Ring-Glanshat - eller hvilken art?
Hej Thomas og Torbjørn

Tak for svarene og nej, jeg tog desværre ingen svamp med.

Men ved at kigge nærmere på fotos synes jeg, der er mere lighed med Stropharia dorsipora på det lyse fnuller over stokringen og nogle mørke pletter indvendig i hatkanten

- se linket HER

end med Stropharia semiglobata, som ser ud til at have mørkere fnuller over stokringen uden de markante sorte prikker i den indvendige hatkant

- se linket HER

men det er måske bare tilfældigheder i de få fotos, jeg har set?

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator