Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Naturbeskyttelsesloven -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
Skoven lukket grundet jagt ! (Læst 8090 gange) Postet d. 17-05-13 kl. 21:01
I nærheden af min bopæl findes der en større privat skovejendom, hvor der er en god vildtbestand. Bukkejagten gik ind 16. maj.

Siden i onsdags (altså 15. maj) - hen på eftermiddagen - har der ved indgangsvejene været opsat røde skilte som dette - se linket HER

ER det lovligt, at afspærre skoven i dagevis her under bukkejagten?

Hvor længe må den slags skilte være opsat ?

I hvilken periode i løbet af døgnet ??

Drives der bukkejagt midt på dagen? (Jeg ved det typisk er morgen og aften, der pürches).

Hvor klager man over skiltningen (- hvis den er ulovlig) ??

Naturbeskyttelsesloven siger:

Skove

§ 23. Skove er åbne for færdsel til fods og på cykel samt for ophold, hvis der er lovlig adgang dertil. Det gælder dog ikke for skovarealer, der er afmærket som militære anlæg. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor.

Stk. 2. Offentlighedens adgang må ikke forhindres eller vanskeliggøres. Der må ikke opsættes usædvanlige hegn omkring skove.

Stk. 3. Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes jagt, eller i områder, hvor der foregår intensivt skovningsarbejde.

I vejledningen til Naturbeskyttelsesloven står der:

Midlertidig lukning

Naturbeskyttelseslovens § 23, stk. 3 om ejerens ret til midlertidigt at lukke skovområder på grund af jagt eller intensivt skovningsarbejde svarer til naturfredningslovens regler. Afspærring af områder kan kun finde sted, hvis offentlighedens tilstedeværelse vil være forbundet med en vis risiko. Kun selskabsjagt (typisk klapjagt, drivjagt og trykjagt) er omfattet af bestemmelsen. Den midlertidige lukning skal fremgå af skiltning, der angiver det tidsrum, hvor forbudet gælder. Skiltet skal fjernes straks efter jagten, jf. bekendtgørelsen § 6.

De jagtetiske regler siger: "Undgå så vidt muligt at lukke

skove for offentlig adgang ved afvikling af jagt, opsæt i stedet vejledende skilte." Fra - se linket HER

Hvad er der at gøre...?

Mvh Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(3)
#1 Svar postet d. 17-05-13 kl. 22:44. Emne: Skoven lukket grundet jagt !
Det'' klart ulovligt - både skiltet og at det hænger efter afsluttet jagt.

Mig bekendt må man godt gå på pyrschjagt efter kl. 7 og frem til solnedgang, men altså ikke med forbud mod offentlig adgang.

Gældende bekendtgørelse (BEK nr 1317 af 21/12/2011):

" § 6. Ejerens mulighed for efter naturbeskyttelseslovens § 23, stk. 3, at forbyde adgang gælder på dage

1) hvor der holdes selskabsjagt,

2) i perioden 16. maj til 15. juli fra kl. 6 til kl. 7 når der er pürschjagt, og

3) i områder, hvor der foregår intensivt skovningsarbejde.

Stk. 2. Oplysning om lukning af et område sker ved skiltning, der anbringes ved de almindeligt anvendte indgange. Skiltet skal angive det tidsrum, hvor forbuddet gælder, og skal fjernes ved periodens udløb.

Stk. 3. I de tilfælde, hvor dele af et område lukkes skal det tillige tydeligt angives, hvilke dele af området forbuddet omfatter."

- se linket HER

- og sådan har det været i årevis, så ingen undskyldninger der:

Vejledning om naturbeskyttelsesloven (Skov- og Naturstyrelsen 1993): "Midlertidig lukning

(...) Kun selskabsjagt (typisk klapjagt, drivjagt og trykjagt) er omfattet af bestemmelsen. Den midlertidige lukning skal fremgå af skiltning, der angiver det tidsrum, hvor forbudet gælder. Skiltet skal fjernes straks efter jagten, jf. bekendtgørelsen § 6."

Dengang kunne skoven ikke lukkes ved pyrschjagt, men til gengæld var der først offentlig adgang fra kl. 7 morgen.

- se linket HER

I 2002 blev der indgået en "Adgangsaftale" ml. landbruget, skovbruget, brugerorganisationer og Miljøministeren som en forberedelse til lovændringerne i 2004. Heri bl.a. ""Starttidspunktet" for færdsel i private skove og på private udyrkede arealer ændres fra kl. 7. til kl. 6. På dage, hvor der afholdes pürchjagt, kan arealerne lukkes ved skiltning indtil kl. 7."

- se linket HER

I juli 2010 offentliggjorde Skov- og Naturstyrelsen en "Adgangsvejledning" til brug for bl.a. kommunernes administration af loven. Den var meget uofficielt udseende (uden forside, titelblad osv.) og den forsvandt efter et par uger fra styrelsens hjemmeside - nuværende status kender jeg ikke. Denne vejledning indeholder intet nyt om emnet her.

...................

Det er (siden 2007) kommunerne, der er myndighed på området, med mulighed for juridisk råd og vejledning fra Naturstyrelsen.

Skriv gerne til den lokale jagtforening og kommunen.

NB: Hvis du skriver til kommunen, vil de sikkert sende din henvendelse direkte videre til skovejeren og bede om en udtalelse fra denne. Derfor kan det måske være en idé at bede om, at din forespørgsel behandles som en anonym forespørgsel - med henvisning til at du anser dit navn og din person som sagen uvedkommende (for det er vel tilfældet, formoder jeg). Skovejer, jagtlejer og andre vil dog fortsat kunne få aktindsigt i sagen.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 20-05-13 kl. 13:38. Emne: Skoven lukket grundet jagt !
Fænomenet, med adgang forbudt p.g.a. jagt-skilte, der får lov at blive siddende også efter jagten er ret udbredt.

Hvis det er en nogenlunde flink og imødekommende lodsejer bør man nok overveje, om sagen ikke kan klares med lidt dialog. Hvis ikke, eller man er usikker, så er det sikkert fornuftigt at lade det gå via kommunen. De vil sandsynigvis henvende sig til lodsejeren og bede om, at skiltene tages ned, når der ikke er lovlig jagt.

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#3 Kommentar postet d. 20-05-13 kl. 21:53. Emne: Skoven lukket grundet jagt !
Mange tak for jeres hhv. svar og kommentar.

Jeg arbejder videre i sagen, og har set de pågældende skilte indtil flere gange i løbet af dagene, der der gået siden i onsdags 15. maj, hvor jeg så skiltene ca. 16.55 - mere end et halvt døgn inden bukkejagten gik ind......

Mvh Lars Jørgen

Skoven lukket grundet jagt ! (Mange tak for jeres hhv. svar og kommentar.

Jeg arbejder videre i sagen, og har set de pågældende)
Foto: LJG
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 552)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#4 Kommentar postet d. 20-05-13 kl. 21:57. Emne: Skoven lukket grundet jagt !
For tydelighedbarhedens skyld bringes skiltene her igen....

Skoven lukket grundet jagt ! (For tydelighedbarhedens skyld bringes skiltene her igen....)
Foto: LJG
Klik på billedet for original størrelse (688 x 1200)
Besvar | Kommentér

Lasse Baaner
#5 Svar postet d. 27-03-18 kl. 19:11. Emne: Skoven lukket grundet jagt !
Hej Lars Jørgen - kunne jeg få lov at bruge dine billeder i et videnblad om, hvornår man må lukke sin skov for publikum?

Jeg mangler lige netop sådan nogle billeder. Du bliver skrevet på som fotograf. Mvh Lasse Baaner, Københavns Universitet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator