Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Breckling
Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak.... (Læst 1262 gange) Postet d. 18-05-13 kl. 13:46
Lidt ridderhatagtig, fundet i aftes på Fanø mellem en asfalteret vej og en nedklippet hæk (træer?) indtil en privat have.

4- 8 cm bred. Svag lugt, mild og lidt ubehagelig smag. Ingen sporefældning, desværre.

Vil blive glad for lidt hjælp her.

m.v.h.

Torben.

Fanø

Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak.... (Lidt ridderhatagtig, fundet i aftes på Fanø mellem en asfalteret vej og en nedklippet hæk (træer?) i)
Foto: Torben Breckling
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#1 Kommentar postet d. 18-05-13 kl. 13:48. Emne: Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak....
...2

Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak.... (...2)
Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#2 Kommentar postet d. 18-05-13 kl. 13:49. Emne: Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak....
...3

Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak.... (...3
)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1838)
#3 Svar postet d. 18-05-13 kl. 13:50. Emne: Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak....
tyder på Vårmusseron, der skal have (let) udrandede lameller

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#4 Kommentar postet d. 18-05-13 kl. 13:52. Emne: Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak....
havde den selv i haven, indtil en stor birk blev fældet

nå - myggelarverne havde normalt også fundet den før mig, sagde hunden

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#5 Kommentar postet d. 18-05-13 kl. 14:03. Emne: Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak....
...sidste

Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak.... (...sidste)
Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#6 Kommentar postet d. 18-05-13 kl. 14:09. Emne: Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak....
Nå, jeg havde lige foto mere....

Jamen, Vårmusseron havde jeg håbet på p.g.a. årstiden,. Synes bare ikke stokken er "fed" nok?

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#7 Kommentar postet d. 18-05-13 kl. 14:15. Emne: Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak....
kan ikke lige finde på noget, der peger mod Vårmusseron (smlg. med Felthåndbogen), men det mest karakteristiske er reelt den "sødlige" duft - og den er lidt svær at formidle i nærværende forum

svampeforeningen havde engang en lugtegruppe i Århus - men jeg ved ikke, om den eksisterer længere!

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#8 Kommentar postet d. 18-05-13 kl. 14:41. Emne: Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak....
Hva'' dælen, Henrik. Er du ved at trække i land nu

Ja, jeg er stadig meget usikker. Har lige været på nettet og sammenligne (Google "billeder"). "Mine" ligner nogle af de viste eks. Synes bare ikke de er hvide nok og stokken ikke overvældende tyk, måske p.g.a. af, at mine er helt unge (faste og ikke modne til sporefældning)

-og ja, lamellerne er vedhæftede.

Torben

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#9 Svar postet d. 18-05-13 kl. 15:01. Emne: Lidt hjælp søges til bestemmelse, tak....
Hej Torben og Henrik!

Jeg kan ikke lade være med at tænke på Flammet Rødblad, her passer hat og lamelfarven, og jeg kan heller ikke udelukke Slåen-rødblad (Entoloma sepium. Lamelfarven passer ikke på Vårmusseron, og jeg synes også at de er for fjerne til den art - Vi skal nok vide hvilket træarter / buske, der stod i nærheden!

Den sidste rødmer efterhånden i stokbasis, alle har "mellugt" med variationer.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator