Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
9. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Naturgastronomi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tamara Lara Furrer
Lancet-vejbred som urtemedicin (Læst 3600 gange) Postet d. 19-05-13 kl. 14:32
Først og fremmest god pinse!

Jeg ved ikke om jeg er landet rigtigt her i forhold til urtemedicin, men kunne ikke se andre emner dette kunne gå under.

Jeg læser i "Plantehøst året rundt" af Hella Langosch at Lancet-vejbred kan bruges mod bl.a. diarré og svien i maven.

Kan jeg forveksle den med noget farligt? Er den giftig eller er google bare på afveje?

De bedste hilsner Tamara

Besvar | Kommentér

Kim Petersen

Svaraktivitet:

(6)
#1 Svar postet d. 19-05-13 kl. 14:50. Emne: Lancet-vejbred som urtemedicin
Jeg vil henvise dig til en rigtig god Net-side, når det gælder spørgsmål om planternes virkning, deres indholdsstoffer og deres historiske brug i folkemedicinen. Her får du svar på alle dine spørgsmål.

Se således Urtekildens Plantelexikon: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#2 Kommentar postet d. 19-05-13 kl. 14:56. Emne: Lancet-vejbred som urtemedicin
Hej Kim, tusind tak for et super godt link. Der vil jeg hænge ud lidt! Men der står nu ikke noget om forvekslingsmuligheder.

Besvar | Kommentér

Kim Petersen

Svaraktivitet:

(6)
#3 Svar postet d. 19-05-13 kl. 15:08. Emne: Lancet-vejbred som urtemedicin
Alt kan forveksles hvis man ikke kikker grundigt nok på tingene, Den kunne måske forveksles med andre Vejbredarter, med lidt "god vilje", men du kan læse mere om planten her, så undgår du forvekslinger. - se linket HER

Ellers findes der sikkert andre udmærkede lægemidler mod mavebesvær

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(2)
#4 Svar postet d. 19-05-13 kl. 15:21. Emne: Lancet-vejbred som urtemedicin
Ifølge Danmarks Vilde planter har friskt upresset saft af Lancet-Vejbreds blade tidligere været brugt som middel mod hoste og anden sygdom i luftvejene. Jeg ved ikke noget om den eventuelle medicinske begrundelse, og om den virker.

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#5 Kommentar postet d. 19-05-13 kl. 18:40. Emne: Lancet-vejbred som urtemedicin
Tusind tak begge to! Så håber vi på mavefriskhed og styrke

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 09-04-14 kl. 14:27. Emne: Lancet-vejbred som urtemedicin
Bladrosetterne af arten Lancet-Vejbred burde ikke kunne forveksles med ret meget andet.

Bortset fra, at det kan være forbandet svært at kende visse rosetter af Dunet Vejbred fra de mere hårede udgaver af Lancet-Vejbred.

Desuden ligner det enkelte blad af en Lancet-Vejbred forbavsende meget et enkeltblad af arten Lav Skorsonér. Men den art har hvid saft i bladets strenge, og findes med stor sikkerhed ikke på Langeland. Skønt man jo aldrig ved, hvad floraforfalskerne kan finde på at så ud.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#7 Kommentar postet d. 09-04-14 kl. 14:30. Emne: Lancet-vejbred som urtemedicin
Hej Henry! Tak for svar på en gammel tråd. Altid rart med mere viden. Floreforfalskere!!! De lyder ikke rare

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#8 Kommentar postet d. 09-04-14 kl. 14:45. Emne: Lancet-vejbred som urtemedicin
Men dog!

Hastigt svar på en tilfældig opdatering. Jeg havde ikke før set din tråd, og ville lige nævne, at der findes et par problemer med at artskende bladene alene.

Floraforfalskere er ikke så slemt ment. Man kunne osse kalde dem for havedyrkere, der synes at naturen hører med til deres have. Og derfor skal den lokale natur lige beriges med et par ekstra vilde arter, som ikke selv havde fundet frem til det egnede voksested. Denne slags floraforfalskning kaldes osse for havesyge. Lige som når man udvider egen have et stykke ind i skovbrynet eller ud på bagstranden.

Dunet Vejbred er faktisk i kraftig spredning i Danmark i plæner og på vejrabatter. Måske er arten kommet i frøblandinger? Den findes naturligt på nogle få overdrev på Sydlangeland, men kan i vore dage dukke op hvor som helst på øen. Og hvis den nytilkommer på et sted ude i naturen, så kunne man godt mistænke, at der er sket floraforfalskning. Men for det meste sker artens spredning vel bare tilfældigt - uden lumske bagtanker om falsk spil.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Tamara Lara Furrer
#9 Kommentar postet d. 09-04-14 kl. 14:51. Emne: Lancet-vejbred som urtemedicin
Jeg er hurtigere end de fleste Tak for uddybende svar. Jeg vil straks mærke mig min egen haves grænser. Jeg kan godt se den adfærd kan være et problem.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator