Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Breckling
Kantareller...? AAAH! eller AAADR! (Læst 2891 gange) Postet d. 20-05-13 kl. 09:21

2013 var et helt fantastisk kantarel år. Jeg har gennem årene spist mange og ofte benyttet dem ved mine gæstebud. Alle siger vi med een mund: AAH! Men er de nu alle så lækre som vi giver udtryk for? Jeg har en spirende tvivl, mistanke - eller mere seriøst -en teori:

Kunne det tænkes, at Almindelig Kantarel der gror under nåletræer smager anderledes end de, der har løvtræer som værter? Her hvor jeg bor, er plantagerne domineret af fyr og her plukker jeg oftest mine kantareller, som jeg altså synes har en træagtig smag a´la´ spånplade -og det er uanset om de er friske, tørret eller frosne.

Jeg har spurgt, læst og søgt efter svaret her og der uden større held. En enkelt har haft samme smagsoplevelse som jeg og enkelte har givet eksempler på lignende forskelle, smag contra opvæksforhold. (Jeg selv synes f.eks. at der er tydelig smagsforskel på Strandmalurt og havemalurt).

Hvad mener I? Er der nogen af jer der kvalificeret har sammenlignet smagen af Alm. kanterel fra begge værter (løv/nål)?

Mange hilsner fra

Torben.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 20-05-13 kl. 11:42. Emne: Kantareller...? AAAH! eller AAADR!

Hej Torben

Jeg har ingen smagssammenligning mellem fund i nåleskov og løvskov, men jeg tror ikke problemet er så enkelt endda, idet der findes en form (art?) i nåleskov med særlig filtet hat, hvor jeg heller ikke haf sammenlignet smagen særskildt, blot spist dem

Citat fra min indrapporterin på svampeatlas: "Afviger fra den almindelige ved at være tydeligt filtet på hatten og lidt (hygrofant?) plettet mod centrum,og har stok med fine abrikosfarvede skæl, nedre del af stok lidt rødligt anløbende også indeni. Sporeaftryk gulligt i tyndt lag.

Medsender først den afvigende, bagefter den typiske, begge fra nåleskov. Ebbe har en gammel tråd herom et eller andet sted og jeg har tidligere (samme tråd?) lagt mine fotos ind.

vh, Torbjørn

Kantareller...? AAAH! eller AAADR! (
 Hej Torben 

Jeg har ingen smagssammenligning mellem fund i nåleskov og løvskov, men jeg tror i)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (867 x 650)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 20-05-13 kl. 11:44. Emne: Kantareller...? AAAH! eller AAADR!
her er så fundet af typisk Alm. kantarel fra samme lokalitet og dag (Silkeborg Nordskov), 24.97.2011

Kantareller...? AAAH! eller AAADR! (her er så fundet af typisk Alm. kantarel fra samme lokalitet og dag (Silkeborg Nordskov), 24.97.2011)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (867 x 650)
Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(7)
#3 Svar postet d. 20-05-13 kl. 11:52. Emne: Kantareller...? AAAH! eller AAADR!
Jeg har ingen mening om hovedspørgsmålet, men malurterne er to ganske forskellige arter, så der er vel ikke noget mærkeligt i, at de smager forskelligt. Det har sikkert ikke (primært) noget med voksestedet at gøre.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#4 Svar postet d. 20-05-13 kl. 16:41. Emne: Kantareller...? AAAH! eller AAADR!
Mon ikke det er Bleg Kantarel, som gror på god bund i løvskov.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 20-05-13 kl. 16:50. Emne: Kantareller...? AAAH! eller AAADR!
Nej Poul Evald, min variant er decideret filtet-skællet, mens Bleg kantarels hvidhed skyldes et tiltrykt mycelielag på hatten. Svampene fra mine to fotos vokser på (sandet) morbund under fyr og gran!

Jeg har intet bud på arten, men Jens H. Petersen mente ikke der var noget formål i at gå videre med den, i alle tilfælde er Alm. Kantarel en meget variabel art, selv når man udelader Bleg Kantarel!

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#6 Svar postet d. 21-05-13 kl. 00:01. Emne: Kantareller...? AAAH! eller AAADR!
Jeg har den samme oplevelse af at kantareller kan smage vidt forskelligt, men har ikke kunnet koble variationerne entydigt til om det er nåle- eller løvskov. Imidlertid var jeg fornyligt i korrespondence med nogle amerikanere der kunne give tankevækkende oplysninger om udviklingen i identifikationer af kantareller i USA/Canada: Det har indtil for få år siden været antaget at Cantharellus cibarius var almindeligt forekommende i Amerika. Nu har man vedtaget, at den faktisk slet ikke findes på det amerikanske kontinent. I stedet er denne "lookalike" nu opsplittet i mere end 10 forskellige arter. Nogle få kan identificeres ud fra voksested eller værtstræ, mens de fleste kun kan adskilles v.h.a. mikroskopi. Denne udvikling er katalyseret af, at man efterhånden kan få lavet en DNA-analyse for så lidt som under 10$. Jeg mener ikke at man har påbegyndt denne indgående analyse i Europa endnu, men jeg er sikker på, at når man gør, vil der være overraskelser i vente i form af flere arter.

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 21-05-13 kl. 08:03. Emne: Kantareller...? AAAH! eller AAADR!
Velkommen til F&N Niels!

Erfaringer fra især Spanien og Frankrig viser at Alm. kantarel er et artskompleks. En spansk forsker Ibai Olariaga har boet nogen tid i Sverige hvor han især studerede bægersvampe, jeg ved ikke om han havde tid til også at se på kantarellerne. Fra svampeatlas ved jeg at der af og til er fundet svampe som har været vanskelige at presse ind i Alm. kantarel. Det er en af bagrundene for at jeg skrev at det måske ikke var så enkelt, heller ikke i Danmark!

Torben bliv endelig ved med at smage kantarellerne fra forskellige værter særskilt!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#8 Kommentar postet d. 21-05-13 kl. 21:20. Emne: Kantareller...? AAAH! eller AAADR!
Indtil videre: Tak for jeres svar. Denne tråd og dens "problemstilling" er ved at blive rigtigt spændende, så jeg ønsker ikke at afslutte.

Jeg vil lade tråden stå åben. Der kunne jo komme andre gode "indspark".

Og ja, Torbjørn. Jeg arbejder gerne ufortrødent videre med at kantarelsmage mig igennem Danmarks skove og plantager

Forløbigt tak.

Torben, Fanø

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator