Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Artsoprettelse og -redigering -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anni Lene Nielsen
Dansk navn for Tachina fera? (Læst 2432 gange) Postet d. 23-05-13 kl. 23:41
Jeg ser af min observationsliste, at Tachina fera er kommet til at hedde Mellemfluen Oskar Jeg går ud fra, at det er i stil med Kæmpefluen Harald.

Men når man søger på det danske navn, så dukker der ikke noget op. Så er der en fejl i navngivningen af den?

I Felthåndbogen hedder den Mellemfluen Oskar.

- se linket HER

Hvorfor dukker det så ikke op, når man søger efter den?

Istedet får man dette spørgsmål

- se linket HER

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 23-05-13 kl. 23:49. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Jeg har også netop her til aften bemærket det samme - med nogen forbløffelse . Et lille tillægsspørgsmål, hvis jeg må ha'' lov at supplere:

Og hvem f... er "Oskar"? ("Harald" var jo en tidl. direktør for Naturhistorisk Museum)

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#2 Kommentar postet d. 23-05-13 kl. 23:51. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Hehe, det virker som taget ud af den blå luft. Det er da meget sjovt, men når man lige har vænnet sig til Tachina Fera.. Der er der mange latinske navne der er langt værre.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 24-05-13 kl. 00:07. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Jeg har ingen anelse om, hvem Oskar er, men det skal vi nok få at vide. Det er Walther, som har skrevet artiklen, så jeg har ham mistænkt for at være ophavsmanden

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#4 Svar postet d. 24-05-13 kl. 09:06. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Skal man ikke passe lidt på med de navne, som går helt uden om systematikken? Måske var det meget sjovt med Kæmpefluen Harald, men er Mellemfluen Oskar nu lige så sjovt? Og når Underfluen Frederik (eller andet) dukker op, er det så stadig sjovt?

Jeg har ikke spor imod humor i navngivning (der er mange sjove tilfælde i danske svampenavne), men lige det her finder jeg på grænsen, også fordi det er forvirrende.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 Kommentar postet d. 25-05-13 kl. 21:23. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Jeg skulle måske lige nævne nogle af svampenavnene: Pilfinger, en svamp, som kun findes på Pil, og Hængepig (med g).

Ole

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 Kommentar postet d. 25-05-13 kl. 21:53. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Hej Ole

Herlige navne. Jeg kan huske, da jeg fik min første flora for mange år siden, at jeg studsede over de mange skøre "dyre"plantenavne: hønsetarm, hundetunge, oksetunge, gåsefod, løvefod, kattehale, kattefod, hundepersille, hundegræs, kobjælde, kohvede, slangehoved, slangeurt, storkenæb, hejrenæb o.s.v

og disse her: kællingetand, fruesko, judaspenge.

Ved du, hvordan alle de "dyre"-ord er opstået?

Nu afleder vi selvfølgelig tråden lidt, men da det er mig, som har oprettet den, så gør vi det, indtil der kommer svar på Mellemfluen Oskar

Jeg så forøvrigt Oskar holde hyrdetime med Oskarsine

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(1548)
#7 Svar postet d. 25-05-13 kl. 22:11. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Det er jo en større omgang at svare på, og det kan ikke gøres generelt. Dyrenavne hos planter er generelt ment nedvurderende. Eksempelvis Kohvede, som har store hvedelignende frø, men af ringere kvalitet (de skal slet ikke bruges). Men nogle ud fra, hvad de ligner: Løvefod har blade som en løvepote. Storke- og Hejrenæb giver vel sig selv etc. Et rigtigt spændende område, men det vil tage sider at redegøre for alle.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 Kommentar postet d. 25-05-13 kl. 22:24. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Ok, Ole, jeg troede, at der i sin tid havde siddet nogle muntre botanikere og fundet på dem

Tak for forklaringen. Vi tager det en anden gang på en selvstændig tråd

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#9 Kommentar postet d. 25-05-13 kl. 22:41. Emne: Dansk navn for Tachina fera?
Muntre botanikere har der bestemt været og er der endnu. Linné var såmænd en af dem. Forskål var en af hans elever (sendt til "Det lykkelige Arabien"), en prikken person, som Linné navngav en slægt i Nældefamilien efter.

Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator