Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Dissing
Rhododendron tomentosum lignende... (Læst 493 gange) Postet d. 05-06-13 kl. 18:44
Knudmosen, Herning - 5/6 2013

På en tur rundt i mosen stødte jeg på denne busk.

Mit kendskab til planter er generelt yderst begrænset, men det er ikke mange dage siden jeg læste Per Taudal Poulsens beretning fra Råbjerg Mose - se linket HER

Den må have gjort et vist indtryk på mig, for jeg tænkte straks, at det da lignede Mose-Post!

Og ligner gør den. Og dufter stærkt. Og har ''brunt fløjl'' på undersiden af bladene.

Men da Mose-post jo officielt kun findes et sted i landet - som ikke er Knudmosen - så må det jo være noget i samme familie, tænkte jeg.

Vel hjemme gav jeg mig til at søge lidt på nettet, og de billeder jeg fandt, lignede meget den busk jeg havde set. Jeg havnede dog også på denne side - se linket HER - her nævnes det, at der i Knudmosen i 1995 blev fundet "2 individer af en Rhododendron tomentosum lignende art" og videre "Men planterne er mere bredbladede end typiske R. tomentosum og oprindelsen af planterne og deres taxonomiske status er endnu uklar."

Så det er jo nok en af de to buske jeg er ''faldet'' over

Er de stadig ''Rhododendron tomentosum lignende'' eller er de siden blevet bestemt nærmere?

Rhododendron tomentosum lignende... (Knudmosen, Herning - 5/6 2013

På en tur rundt i mosen stødte jeg på denne busk.
Mit kendskab til)
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 768)
Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#1 Kommentar postet d. 05-06-13 kl. 18:46. Emne: Rhododendron tomentosum lignende...
Lidt tættere på

(Jeg har en del flere fotos, hvis det ønskes)

Rhododendron tomentosum lignende... (Lidt tættere på
(Jeg har en del flere fotos, hvis det ønskes))
Henrik Dissing har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (1200 x 800)
Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(4070)
#2 Svar postet d. 05-06-13 kl. 20:05. Emne: Rhododendron tomentosum lignende...
I Grønland har jeg vandret rundt i både Mose-Post og Grønlandsk Post. Den sidste har brede blade som "HerningPosten".

Aage Pedersen og jeg vendte Herningforekomsten under vor tur til Råbjerg Mose - hvordan den opfattes/regnes ?? er bestemt interessant.

Mvh.

Per

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#3 Kommentar postet d. 05-06-13 kl. 23:30. Emne: Rhododendron tomentosum lignende...
Tak for dit svar (og din beretning om Mose-Post!)

Jeg antager, at den ''taxonomiske status'' stadig er uklar, og at den altså ikke skal indtastes?

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#4 Kommentar postet d. 16-06-13 kl. 19:42. Emne: Rhododendron tomentosum lignende...
Nå, jeg lukker, og lader busken fortsætte tilværelsen i anonymitet

Besvar | Kommentér

Henrik Dissing
#5 Kommentar postet d. 30-03-14 kl. 13:08. Emne: Rhododendron tomentosum lignende...
En opfølgning her - se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator