Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Louise Widenborg
Eng-kabbeleje? (Læst 553 gange) Postet d. 08-06-13 kl. 17:27
Fra igår d. 07-06-2013. Ved pøleåens udløb i Arresø, Annisse.

Jeg kan se der også er en krybende kabbeleje og umiddelbart kan jeg ikke se forskellen, så jeg ville bare sikre mig at dette er eng-kabbelejen,

(De er ikke i mine bøger)

Mvh. Louise.

Eng-kabbeleje? (Fra igår d. 07-06-2013. Ved pøleåens udløb i Arresø, Annisse.

Jeg kan se der også er en krybende )
Foto: Louise Widenborg
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#1 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 17:32. Emne: Eng-kabbeleje?
2:

Eng-kabbeleje? (2:)
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#2 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 17:34. Emne: Eng-kabbeleje?
Blomsten tæt på:

Eng-kabbeleje? (Blomsten tæt på:)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1048)
#3 Svar postet d. 08-06-13 kl. 17:35. Emne: Eng-kabbeleje?
det kan vist ikke afgøres ud fra dit billede.Eng-kabbeleje vokser som regel i rimelige runde plamager. Udgangpunkt fra samme sted. Den krybende er ofte aflang. Den eneste måde du kan afgøre det på er om grenene er rodslående - se linket HER

Ofte vokser eng-kabbeleje, hvor der er stillestående vand og den krybende hvor der er rindende vand

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 19:02. Emne: Eng-kabbeleje?
”Krybende kabbeleje” (Caltha palustris subspecies radicans) er bare en underart af eng-kabbeleje. Underarter er sædvanligvis ikke veladskilte, og det er helt OK blot at bestemme til eng-kabbeleje. Man bør helst undlade at give underarter danske navne, da det forvirrer folk, der ikke kender sammenhængen – eller man bør give dem navne, der tydeligt indikerer deres status, fx ”krybende eng-kabbeleje”.

FinnR

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#5 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 19:07. Emne: Eng-kabbeleje?
Jeg takker mange gange for jeres svar

Jeg har været inde og tjekke og eng-kabbeleje er obset fra samme lokalitet, så det må være den (Krybende slet ikke obset fra sjælland)

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 19:33. Emne: Eng-kabbeleje?
- Nogle af de indrapporterede eng-kabbelejer kan godt have været den krybende underart. I felthåndbogen ser det uheldigvis ud som at navnet "eng-kabbeleje" kun omfatter den ene af de to i Danmark forekommende underarter, men den sædvanlige brug er, at "eng-kabbeleje" er hele arten. Retningslinjerne fra det nyligt nedsatte navneudvalg vil forhåbentlig klargøre dette. FinnR

Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#7 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 19:49. Emne: Eng-kabbeleje?
Jeg kan godt lide navnet "Krybende Eng-Kabbeleje" - til en underart.

Skal den gængse underart (Caltha palustris ssp. palustris) så hedde "Almindelig Eng-Kabbeleje" - monstro?

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Finn Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 21:51. Emne: Eng-kabbeleje?
”Almindelig eng-kabbeleje” er nok for banalt, og den er jo heller ikke specielt mere almindelig end den krybende, der angiveligt er den almindeligste i Nord- og Vestjylland. ”Gul eng-kabbeleje” (den krybende er bleggul) eller ”svampfrøet eng-kabbeleje” kunne gå an, eller måske allerbedst: ”østlig eng-kabbeleje”.

Forvirringen omkring underartsnavne stammer i høj grad fra Keld Hansens ”Dansk Feltlora” (1981), der var meget inkonsekvent på dette område. Et af de tilfælde, hvor det blev gjort rigtigt, er underartsopdelingen af tuekogleaks, hvor der er en østlig tue-kogleaks og en vestlig tuekogleaks.

Men hvorfor egentlig overhovedet bruge danske underartsnavne? Underarter er ikke så vigtige, som lokale flora-entusiaster undertiden tror. Mange af dem, som danske florister jonglerer med, opfylder ikke ”Kew-kriteriet” (dvs. geografisk separation) for anerkendelse på underarts niveau, og er så usikre, at de slet ikke burde optages i floraer endsige billedværker.

Vh FinnR

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator