Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
Smalbladet / bredbladet kæruld? (Læst 863 gange) Postet d. 08-06-13 kl. 17:31
Det er kun lykkedes mig at finde bredbladet kæruld 1 gang. Denne synes jeg dog ikke kan være smalbladet, men måske jeg tager fejl igen

Den voksede sammen med kødfarvet og maj gøgeurt, tvebo baldrian og Eng-troldurt - hvad siger I, er jeg hel gal afmarcheret igen?

Smalbladet / bredbladet kæruld? (Det er kun lykkedes mig at finde bredbladet kæruld 1 gang. Denne synes jeg dog ikke kan være smalbla)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (960 x 2531)
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 17:32. Emne: Smalbladet / bredbladet kæruld?
-

Smalbladet / bredbladet kæruld? (-)
Klik på billedet for original størrelse (988 x 2371)
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#2 Svar postet d. 08-06-13 kl. 18:58. Emne: Smalbladet / bredbladet kæruld?
Er aksstilkene glatte (smalbladet) eller fint korthårede (bredbladet)?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 19:05. Emne: Smalbladet / bredbladet kæruld?
de er fint hårede

Smalbladet / bredbladet kæruld? (de er fint hårede)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#4 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 19:58. Emne: Smalbladet / bredbladet kæruld?
Hej Eva

Billedet er ikke skarpt nok, til at vi andre kan se de ganske korte hår på aks-stilkene. Hårene er så små, at aks-stilken føles lidt ru hos arten Bredbladet Kæruld. Selve stænglen er vist nok glat hos begge arterne.

Jeg synes umiddelbart, at dine billeder mest ligner Smalbladet Kæruld, men jeg har meget lidt erfaring med arten Bredbladet Kæruld. Hvis du imidlertid har mærket efter ,at aks-stilkene føles ru, så må det vel være den art.

Der skulle vist osse være en smule forskel på aksenes dækskæl hos de to arter?

hilsen fra HEDRY

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#5 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 20:09. Emne: Smalbladet / bredbladet kæruld?
Jeg prøver med det sidste billede jeg har. Der er masser af fine hår på stilkene. Jeg håber du kan se det på denne

Smalbladet / bredbladet kæruld? (Jeg prøver med det sidste billede jeg har. Der er masser af fine hår på stilkene. Jeg håber du kan s)
Klik på billedet for original størrelse (1319 x 1080)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#6 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 20:17. Emne: Smalbladet / bredbladet kæruld?
Hej Eva

Nej, jeg kan ikke se andre hår end alle de mange lange uldhår, som kommer inde fra aksenes blomster.

Men jeg kan nu heller ikke se de korte ruhår i virkeligheden - uden lup. De skal mærkes.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#7 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 20:19. Emne: Smalbladet / bredbladet kæruld?
når jeg forstører kan jeg se den fine børste. -og mærke den i virkeligheden

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#8 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 20:25. Emne: Smalbladet / bredbladet kæruld?
Jeg ville nu gerne du kunne se det. Jeg prøver med nok et billede

Smalbladet / bredbladet kæruld? (Jeg ville nu gerne du kunne se det. Jeg prøver med nok et billede)
Besvar | Kommentér

Henry Nielsen
#9 Kommentar postet d. 08-06-13 kl. 20:46. Emne: Smalbladet / bredbladet kæruld?
Hej Eva

Med god vilje kan jeg ane antydningen af et mønster i overfladen af den aks-stilk, der krummer meget. Men jeg kan ikke se, om det skulle være korte, stive hår.

Forhåbentlig kan andre se det?

For jeg vil da ikke udelukke, at billederne kunne være af arten Bredbladet Kæruld. Men vil stædigt stadig hævde, at billederne ikke er skarpe nok til at overbevise mig personligt om nogen ID.

Men har du kunnet mærke, at aksstilken er ru, så er det godt nok til ID som Bredbladet Kæruld.

hilsen fra HENRY

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator