Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Louise Widenborg
Høgeurt (Læst 317 gange) Postet d. 10-06-13 kl. 13:47
Fra igår d. 09-06-2013. Melby overdrev.

Jeg fik desværre ingen skarpe billeder af blomsten, så det er ikke sikkert den kan bestemmes.

- Louise.

Høgeurt (Fra igår d. 09-06-2013. Melby overdrev.

Jeg fik desværre ingen skarpe billeder af blomsten, så de)
Foto: Louise Widenborg
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#1 Kommentar postet d. 10-06-13 kl. 13:50. Emne: Høgeurt
Det meget uskarpe foto af blomsten:

Høgeurt (Det meget uskarpe foto af blomsten:)
Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#2 Kommentar postet d. 10-06-13 kl. 13:51. Emne: Høgeurt
Etb sidste billede:

Høgeurt (Etb  sidste billede:)
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#3 Svar postet d. 10-06-13 kl. 13:54. Emne: Høgeurt
Det er Håret Høgeurt !

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#4 Kommentar postet d. 10-06-13 kl. 13:59. Emne: Høgeurt
Mange tak for det Hans

Besvar | Kommentér

Stefan Frello
#5 Kommentar postet d. 10-06-13 kl. 16:23. Emne: Høgeurt
Trick for at manipulere med skarpheden.

Det er en forudsætning at du har Macro-funktion på kameraet, ellers er det håbløst. Som regel symboliseret med en blomst, så det er da til at forstå!

Som regel er det også en forudsætning er der er godt med lys - det ser ikke ud til at være problemet på dine billeder.

Hvis kameraet har svært ved at finde fokus på blomsten, kan man manipulere det ved at rette imod noget med omtrent samme afstand og lysstyrke men med større flade (jeg plejer at bruge min hånd) trykke udløseren halvt ned uden at tage et billede, derefter tilbage på blomsten, slippe udløseren og prøve igen uden at flytte kameraet. Sjovt nok har det lettere ved at finde fokus, hvis fokus ikke er for langt væk fra det fokus, det allerede har indstillet sig på.

Det blev vist lidt underligt (Jeg er matematiklærer og derfor ekspert i at gøre det simple indviklet) - men prøv, så kan du sikkert se hvad jeg mener.

Besvar | Kommentér

Louise Widenborg
#6 Kommentar postet d. 10-06-13 kl. 16:31. Emne: Høgeurt
Mange tak for dine råd Stafan.

Jeg har et spejlrefleks med alverdens fancy indstillinger, men jeg er bare håbløs til teknik ;) - Den var slået på makro, men jeg ved ikke lige, hvad der gik galt, blomsterne som jeg tog billeder af både før og efter, blev skarpe.

Jeg må d og "lege" noget mere med det. Jeg har ført købt det i vinters og kender det ikke ret godt endnu

Mvh. Louise.

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#7 Kommentar postet d. 10-06-13 kl. 16:34. Emne: Høgeurt
Stefan, på Louises fotos er der fokuseret på bladene, - det er ofte bedre for artsbestemmelsen end hvis der fokuseres på blomsten, - ikke mindst i kurvblomstfamilien, hvor de gule kurve ligner hinanden så meget oppefra, at man "ikke kan bruge dem til noget".

Men de 3-dimensionale planter (med roset og blomstrende stængler), fx Mælkebøtte og Høgeurt, er meget vanskelige at få skarpe i hele dybden, - der må man prioritere, hvad der skal fremhæves.

Kan man virkelig ikke fokusere manuelt uden at have makro ?

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator